Extra rookmelder zolder + koppelen via VMVL

Kees2021

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb een idee waarvan ik denk dat het volgens de regels niet mag, maar ik stel de vraag toch maar.

Ik heb een woning uit 2011 met een sporenkap. Nu heb ik een aantal jaren geleden een tweetal lampen in de nok geplaatst, geschakeld via een reguliere wisselschakelaar. Daar lag geen elektra, dus heb ik een VMVL-snoer over het schuine plafond naar de nok gelegd met spijkerzadels. Destijds werd gezegd dat dit VMVL snoer geen onderdeel mocht uitmaken van een 'vaste' installatie. Ik heb daartoe een WCD achter het knieschot gezet, en de VMVL snoer met een stekker aangesloten. Volgens mij is aansluiten van de soepele VMVL kabel met de specifieke Wago klemmetjes met die klapbare pootjes technisch net zo goed, maar oke.

Nu wil ik op zolder ook nog een extra rookmelder plaatsen, en deze het liefst koppelen met de bestaande installatie (dus ook het signaal in geval van calamiteit – rode draad). Er hangen n.l. al 2 Hager TG501A in de woning. Nu wil ik de nieuwe rookmelder aan het andere schuine plafond hangen, en wederom met een VMVL snoer voeden (omdat dit er esthetisch het meest netjes uitziet). Echter, dan zou ik dan een derde draad van het VMVL snoer gebruiken als koppeldraad.

Ik heb van Hager al begrepen dat ik ook zwart als koppeldraad mag gebruiken (1,5 [mm2]), mits ik deze met rood markeer. De bestaande rookmelders zijn namelijk ook nog niet gekoppeld, dit wilde ik meteen doen met zwarte draad (en rood gemerkt), want dat heb ik in overvloed.
Echter, als ik op zolder een 3-aderige VMVL snoer gebruik om de RM te voeden, dan wordt het wellicht lastig om deze via een stekker aangesloten te krijgen. Immers, hoe sluit ik de koppeldraad dan aan? Via de aarding van de stekker, wat technisch wel mogelijk is, lijkt mij uit den boze? En de VMVL snoer in een lasdoos met geschikte Wago klemmetjes mag zeker niet?

Is dit vraagstuk nog oplosbaar?

Alvast dank!

M.v.g.

Kees
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu