Ervaringen/advies met een drukverhoger in een appartement

Olga1983

  • #1
Hallo iedereen,

Ik zou graag ervaringen of advies hebben over een drukverhoger in een appartement (liefst voor maandagmiddag rond 16:30), met de meterkast op de etage zelf (dus niet op de begane grond). Ik zal een en ander uitleggen.

Ik heb een sociale huurwoning aangeboden gekregen in Friesland. Deze zit op de 3de etage van een complex waarbij het hoogste deel tot de 4de verdieping gaat. Daarnaast is overigens ook nog een hoge flat van een stuk of 11 etages hoog. Het is allemaal nieuwbouw van 2013 of 2014 (mooie woning ook), en het appartement heeft een
Kombi Compact 36/30 ketel (dat moet een cw5 zijn, zou dus aardig wat liters heet water moeten kunnen leveren).

De woningbouwvereniging zei zelfs dat het lagere complex een hydrofoor heeft. Toch is de waterdruk naar mijn mening erg aan de zwakke kant en zou je niet merken dat er een hydrofoor is. Ik heb de tappunten (warm+koud), inclusief de douche, gecheckt in de woning en ik merk het bij elke plek. Hierdoor is het ook bv lastig om shampoo uit te spoelen onder de douche. Nou heb ik bij voorbaat toestemming gekregen om een drukverhoger te mogen plaatsen binnen het appartement. Maandag voor het eind van de middag moet ik laten weten of ik het appartement neem.

Lijkt niet direct iets mis te zijn, maar inmiddels heb ik gehoord van een bedrijf die zegt dat een drukverhoger in een meterkast niet gebruikelijk is (door het geluid) en een ander bedrijf beweerde dat als een drukverhoger in een meterkast op een etage wordt gemonteerd, en niet op de begane grond, dat het dan nog zeer de vraag is of je veel verschil gaat merken (het gaat dan niet om de goedkoopste drukverhoger in deze). Ik heb nog een paar bedrijven benaderd hierover (wacht nog op antwoord), maar alle ervaringen/adviezen zijn welkom. Hoe meer, hoe beter.

Ook zal ik, als ik de woning neem, (laten) checken of de hoofdkraan volledig opengedraaid staat. Als ik op basis van de ketel een schatting zou doen met het heet water, dan denk ik dat deze misschien tussen 3,5 en 4,5 liter per minuut geeft, op basis van een ervaring met een appartement waar ik eerder gewoond heb.

Ik heb een paar foto's van de meterkast bijgevoegd, zodat daar eventueel een inschatting van kan worden gemaakt in wat er mogelijk is. Volgens de bewoner zit daar de watermeter.


Bij voorbaat dank!



 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #2
Het water leverende bedrijf levert een op maaiveld hoogte een druk aan van 1 bar. De rest is voor de pandeigenaar deze moet er zorg voor dragen dat er voldoende druk op de tappunten hoger gelegen aanwezig is.
1 bar op de kranen en 1.5 bar op de brand slanghaspel.

Een drukverhoger kun je in je meterkast niet kwijt en als je van onderaf te weinig aangeleverd krijgt moet je nog een buffer gaan plaatsen ook gaat hem niet worden denk ik zo. En een boostpomp gaat ook niet werken.

John
 

Olga1983

  • #3
Ik heb inmiddels de woning geaccepteerd. Heb contact gehad met * over hun drukverhogers. Zij hadden de indruk dat het wel in de meterkast kon, maar toen ze de plattegrond van het appartement zagen, waren ze overtuigd. De meterkast wordt daarop afgebeeld als een vakje (zoals gewoonlijk). Daar achter zit nog een "vak", welke ietsje groter is. Direct daarachter zit de ketel, welke in een ruime berging staat en eventueel genoeg ruimte geeft voor de plaatsing van een drukverhoger. Deze is vanuit daar wellicht dicht genoeg bij de watermeter.
Hoe dan ook, ik heb hen naar aanleiding van jouw bericht inmiddels ook gevraagd over de buffer (antwoord moet nog komen). Dank voor het meedenken!
 

Marcn88

  • #4
In de ketel zit waarschijnlijk ook een doorstroombegrenzer deze zit onder de tapschakelaar/stromingssensor, deze zou je ook nog kunnen verwijderen
 

Olga1983

  • #5
Het lastige is dat ik van tevoren niet weet of het daar aan ligt.

Ik heb inmiddels antwoord van * gekregen. Het blijkt dat binnen het bedrijf een communicatie misverstand is geweest, waarbij de persoon die erover oordeelde, niet in de gaten had dat het om een appartement ging. Het is dus toch niet mogelijk. Heel vervelend dit. :(
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Je kan eerst eens kijken of de druk echt wel een probleem is. Zo hoog is de derde verdieping nou ook weer niet. En je hebt ook nog bovenburen. Als het echt te laag is, moet de verhuurder het eigenlijk oplossen.

Qwa douche kan je nog kijken naar een andere douchekop. Een goede spaardouche geeft bij weinig water toch een krachtige straal.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Daarnaast kan je ook nog kijken of er in de kranen verkalkte of vervuilde zeefjes zitten.
Maar eigenlijk geldt ook hier: meten is weten.
Dus moet je een drukmeting (laten) uitvoeren bij de meter om te weten wat de druk werkelijk is.
En vraag eens bij de nieuwe buren of die hetzelfde ervaren.
 

Roykes

  • #8
Keek eens wat je ketel aangeeft, als druk.
als deze 2 bar aangeeft kun je er bijna vanuit gaan dat je geen drukverhoger nodig hebt. je kan immers de ketel niet hoger vullen als de waterdruk die je in je waterleiding beschikbaar hebt.

Daarbij als het pand van 2013/2014 is kun je ervan uit gaan dat dit gewoon allemaal in orde is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Roykes zo eenvoudig kan het zijn. Top.
 

Olga1983

  • #10
De woning is nog in bezit van de huidige bewoner. Ik heb contact gehad met de woningbouwvereniging en mag het huis nog weigeren eventueel. Het is wel een mooi huis en dat maakt het jammer.

Ik heb niet kunnen meten, maar als ik een eigen inschatting maak, op basis van het heet water, dan komt hier misschien maar tussen 3,5 en 4,5 liter per minuut uit. Ik heb in een appartement waar ik eerder gewoond heb, namelijk wel eens gemeten, waardoor ik wat kan schatten (ik had daar op een moment problemen, vandaar die meting toen). Ook dat was een 3de verdieping (max. 4 etages geloof ik). In totaal heb ik 3 keer op een 3de etage gewoond (nu ook overigens), dus zo kan ik ook extra vergelijken. En ik zie een duidelijk verschil.

Helaas is het niet de enige keer dat ik dit soort zwakke waterdruk bij een woning met een recent bouwjaar gezien heb. In 2 andere gebouwen (in m'n huidige stad) was het ook niet best (meerdere appartementen gezien). Dat is een paar jaar geleden en ging om een andere reden niet door toen. Recent ook een omgebouwd kantoorpand uit 2013-2014 gezien, weer zwakke waterdruk (kreeg die zo'n beetje gelijktijdig aangeboden als deze).
Wat is dat toch met die zwakke drukjes? Ik heb een tijd geleden in een oud gebouw (rond 1969, max. 13 of 14 hoog) op de 3de etage gewoond. Daar waren geloof ik zonnepanelen. Toen ik daar binnenkwam, kreeg ik een hele harde douchestraal. En het was dan ook nog een beest van een douchekop die de vorige bewoners hadden achtergelaten (de andere kranen werkten ook goed). Hele andere koek.

Aan Roykes:
Het aantal bar op de ketel gaf toch alleen aan wanneer deze wel/niet bijgevuld moet worden? Dan zou het koude water al een harde straal moeten hebben, en alleen heet niet (toch?). De ketel zou wel veel moeten kunnen verdragen met een 36/30, zover ik van internet heb gezien.
 

Roykes

  • #11
Je moet je ketel vullen met leidingwater.

Dus als de druk in je waterleiding niet hoger is als 1 bar, zul je je ketel ook nooit verder kunnen vullen als 1 bar. dat bedoel ik ermee te zeggen.

Dus als de ketel op 2 bar staat heb je genoeg leiding druk in je koudwater. dit moet je dan ook in je warmwater leiding hebben. is dit niet zo is er iets mis met je ketel.

Druk en aantal liters moet je niet met elkaar verwarren. je kan uit een leiding van 22mm en 1 bar druk veel meer liters krijgen dan uit een leiding van 2mm en 10 bar druk.


aantal dingen waardoor je weinig warm water krijgt:
*tap water staat hoger ingesteld als 60 graden
*verkalking van kranen
*inlaat combinatie staat niet helemaal open.

En schatten hoeveel warm water er uit de kraan komt kun je beter niet doen dat klopt nooit. zet er een emmer onder en hou de tijd in de gaten. dan pas zul je een redelijk beeld hebben van wat je kraan ( niet je ketel ) levert aan warm water.

Het valt me trouwens wel op dat je heel vaak problemen hebt met waterdruk bij verschillende woningen, als ik je bericht geschiedenis bekijk :denk:
 

DSR9500

  • #12
Of een verstopte perlator aan de ingang van de cv-ketel of bij de kraan.
 

Olga1983

  • #13
Ik ben wat laat, maar wou nog op het topic reageren. Ik heb de woning niet genomen, dus dat wordt verder kijken. Ik had ook nog een andere woning bezichtigd, in Leeuwarden. Weer slappe waterstralen (eerste+2de verdieping), maar door een te krappe badkamer sowieso niet kunnen nemen. Ik heb me inmiddels bij meerdere websites in Nederland ingeschreven voor een sociale huurwoning.

Roykes (en eventueel anderen):
Over een ketel met 2 bar: toen ik eerder in Leeuwarden woonde, had ik een waterdruk die op een moment achteruit ging, maar naar mijn herinnering bleef het aantal bar wel altijd gewoon op 2 staan, en bijvullen was ook het probleem niet. Het probleem werd ook nooit verholpen. Men zei dan dat het normaal was of wist niet wat het kon zijn, ondanks dat het water 100% zeker achteruit ging en ook een zodanige kalk ging afgeven, dat mijn huid ervan beschadigd raakte (was eerder niet zo). De watermeter gaf ook geen lekkage.
Wel kwam er op een moment water tussen de vloerspleten omhoog, en bleek er in het beton lekkage te zitten. Maar dat werd gezocht bij de afvoer, niet bij de aanvoer van water. Ik had ze destijds aanwijzingen/opmerkingen gegeven, maar het werd niet opgelost. Men wist niet waar het uiteindelijk vandaan kwam en hoe het opgelost moest worden. Ik ben er weggegaan, dus heb nooit gezien hoe en of ze het nog hebben opgelost (misschien hebben ze de boel gewoon laten opdrogen en er een nieuwe bewoner in laten komen).

Ik ben daarna terug verhuisd naar m'n moeder haar flat. Bleek hier later ook allerlei gedoe te komen. In de eerste plaats werkten alle kranen in huis zoals ze normaal ook altijd werkten, behalve de badkamer. Voor de verbouwing, jaren eerder, was de douche al niet zo geweldig meer, kraan wel geloof ik. Na de verbouwing (2011) werd de kraan slechter, douche misschien ook een beetje of ongeveer gelijk als voor de verbouwing.
Nov.-dec. 2014 had m'n moeder een nieuwe vr-ketel (van 7,5 liter heet water per minuut) laten plaatsen. De oude was van 1990 (bouwjaar flat) en voor 6 liter. Naar mijn herinnering is er ongeveer een half jaar na de plaatsing van de nieuwe ketel, waterdrukvermindering gekomen, plus de extra kalk in het water, en (steeds verder oplopend) belletjesgehalte. En weer geen bijvulprobleem, en gewoon op 2 bar. Er zijn hier diverse mensen geweest die het niet konden achterhalen/oplossen. Hooguit werd er iets anders ingesteld, ook was er later een onderdeel ofzo opnieuw geïnstalleerd, omdat die verkeerd geïnstalleerd was.

Later zijn er ook persoonlijke watermeters in de flat gekomen (geen verslechtering, geen verbetering). Iemand had zelfs, ik geloof 4 bar aan druk, gemeten bij de watermeter bij ons. Maar als hier daadwerkelijk 4 bar uit de kranen was gekomen, dan zou ik in een eerdere flat, waar de druk stukken beter was, mogelijk minimaal 8 bar aan druk gehad moeten hebben, en ik meen gelezen te hebben dat 6 druk mogelijk het maximum toegestane is.
Ook had ik vorig jaar het waterbedrijf benaderd over het belletjeswater (in combinatie met de druk geloof ik). Ik heb begrepen dat zij hier nog nooit van hadden gehoord, behalve voor de kortere duur, bij onderhoudswerkzaamheden ofzo. Er waren verder ook geen meerdere klachten uit onze flat.
Wel hebben de benedenburen lekkage van ons gehad, maar ook hier weer werd het gezocht bij de afvoer. Toen werd er een en ander uitgesloopt en er een "dingetje (ringetje?)" wat verstopt zat, in een slang of leiding onder het douchehok, weggehaald. Later zijn er ook wat kitranden opnieuw gekit.

Nou wordt het nog leuker. Eerder deze maand moest de vr-ketel na 3,5 jaar gebruik verwijderd worden, om plaats te maken voor een hr-ketel. Dit werd m'n moeder (en de rest van de flat) verplicht vanuit de VvE. Hier is ze overigens ook behoorlijk kwaad over, de hr was eerder verboden, en de vr heeft met de installatie over de 2000 euro gekost. Ze krijgt geloof ik slechts 200 euro compensatie ervoor.
Maar weer terug ontopic. Ze heeft gevraagd om de instellingen zo te zetten, dat er de beste waterdruk uit komt, geen beperkende dingen zoals een eco-stand ofzo. Maar alsof het niet gekker kan, weer is de waterdruk iets omlaag gegaan direct na de installatie. De hoofdkraan is nog helemaal opengedraaid, met mogelijk ietsje verbetering, maar nog lijkt het iets zwakker dan voorheen. In ieder geval bij de keukenkraan (die gebruik ik vooral, samen met de douches+douche/bad-kraan). Ik zou haast denken dat je bij de meer recente ketels gewoon steeds slechtere waterdruk krijgt. Dat is wel wat ik bij diverse woningen de afgelopen jaren gezien heb. Alleen dan zou het drukprobleem alleen bij het heet water moeten liggen, en niet ook bij koud...



Zoals je ziet, heb ik inderdaad nogal wat gedoe met waterdruk in woningen de afgelopen jaren :-(. Het vervelende is ook dat het niet wordt opgelost.
Wat betreft de woningbezichtigingen, heb ik denk ik niet specifiek gekeken naar hoeveel bar de wijzer wees, maar dit zou ik bij een eventuele nieuwe woning in de gaten kunnen houden. Dan kom ik bij een vraagje. Als er in m'n moeder haar woning 4 bar gemeten wordt bij de watermeter, waarom mogen we dan tot max. 2 bar bijvullen en niet tot 4 bar, of mis ik iets?
In de flat waar de druk stukken beter was, waren naar mijn herinnering zonnepanelen, en volgens mij geen ketels. Kan dat betekenen dat zonnepanelen in het algemeen ook gewoon een betere druk (voor warm water dan) geven dan met een ketel?

Nog over de punten die je benoemde over warm water. Ik haalde het warm water alleen even aan ter indicatie, maar de te weinige waterdruk gold net zo goed voor het koude water. Het is dat ik bij m'n woning in Leeuwarden een meting met heet water had gedaan en daar ook de kraan met zwakkere druk gezien/meegemaakt had, waardoor ik die schatting bij de andere woning maakte, op basis van eerdere ervaring, maar ik begrijp je punt met de emmer.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #14
We gaan even iets uit de wereld helpen, de waterdruk op je cv ketel heeft helemaal niets te maken met de waterleidingsdruk dit zijn 2 totaal verschillende dingen.

De cv ketel vul je (het cv gesloten circuit) tussen de 1 en 2 bar.

De drinkwater druk op uw tappunt dien minimaal 1 bar te bedragen en max 5 bar tijdens normaal gebruik. Of u dit haalt is iets anders.

John
 

Roykes

  • #15
Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel.

het is wat de loodgieter ( John) zegt hierboven, het heeft niets met elkaar te maken de cv of waterleiding.

zal het nog een keer proberen....

je klaagt over lage waterdruk.
voor een tappunt ( douche kraan bijvoorbeeld) geldt dat deze minimaal 1 bar water leiding druk moet krijgen.

je cv ketel moet ook waterdruk hebben. dit is iets anders dan je waterleiding. maar je moet deze wel vullen met je waterleiding. dus als je 2 bar op je cv kan vullen, heb je sowieso ook 2 bar waterleiding druk... snappie?


dat belletjes verhaal, komt door je perlator. iets wat heel normaal is en word gebruikt om water te besparen.


verder wil ik even melden dat je verhaal erg warrig is en bijna geen touw aan vast te knopen is. hou je bij de feiten en omschrijf je verhaal kort maar krachtig. informatie zoals een ketel die 2000 euro kosten en je maar 200 euro compensatie hebt gehad is totaal niet relevant en werkt erg storend.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Ik geef nog even een tip mee. Sommige dingen zijn wat anders dan je graag zou willen. Bedenk hoe belangrijk zoiets als een waterdruk nou eigenlijk is. Tijdens het vullen van een emmer kan je nog even appen en in de douche kan je fijn wat langer blijven staan. De oplossing ligt in de acceptatie, niet in het klagen hierover.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu