Ervaring met Clickfix montagebeugel bitumen

Pascallos

  • #1
Goedemorgen,

Ik wil zonnepanelen plaatsen op mijn schuin bitumen dak. Wat mij opvalt na 3 installateurs die langs zijn geweest is dat ze totaal verschillend advies geven.

De “lastigheid
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is al een keer aan de beurt geweest. Geen idee of dit iets voor je is.
Op wat voor materiaal is de bitumen gebrand. Of hoe zit je dak in elkaar.
Bij oudere huizen is vaak een spaanplaat, houtwolcement of stroplaat gebruikt.
 

Pascallos

  • #3
Dankjewel, had dat topic gezien maar gaat vooral over de belasting en inbranden van balken (ga ik zeker niet doen).

Woning is uit 1999 en het dak kan de belasting aan.
Is meer de vraag wat nu een goed montage systeem is gezien de wisselende adviezen.

Daarnaast kosten montage ankers al snel 800€ omdat ze 30/40€ per stuk kosten en de onderlinge afstand maximaal 120 cm is. De clickfix beugels zijn een stuk voordeliger maar ik ken niemand die er ervaring mee heeft (overigens ook niet met de montage ankers)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
De belasting is haast nooit een probleem tenzij je de panelen en het frame op het dak met gewicht zou moeten borgen tegen wegwaaien. Bij jou niet van toepassing.

Zelf zou ik als je dakvloer van houten planken of platen >20 mm met stokeinden een oplossing maken. Je dak loopt schuin dat verlaagd het risico van lekkage.

Zie je geen mogelijkheid om de balklaag te localiseren.
 

Pascallos

  • #5
Dank voor je reactie, ik heb geen idee waar de balken lopen. Heb gisteren bij de buren (eerste bewoners) het informatieboek gehaald in de hoop hier meer informatie over te vinden.

Het enige dat ik hier kan vinden is het volgende over het dak:

Kapkonstructie:
Het schuine dak van uw woning is opgebouwd middels isolerende dakelementen met een binnenbeplating van +/- 10mm melamine spaanplaat.

De bouwer heb ik gemaild met de vraag of zij nog informatie hebben en aan kunnen geven:
- Wat ze bedoelen met isolerende dakelementen (hoe is dit opgebouwd en waarmee)

Verwacht daar weinig van want de bouwer is inmiddels overgenomen door van Wijnen (informatie zal niet meer beschikbaar zijn)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
De installateurs durfde wel erg ver te gaan om een advies aan jouw te geven gezien de info die nu beschikbaar is.

Bij die informatie is geen tekening beschikbaar hoe het huis is gebouwd. Ergens zal of moet nog iets zijn. Ik dacht dat de gemeente de bestek tekeningen ook bewaarde. Er zullen best lezers zijn die weten hoe het zit.
 

Pascallos

  • #7
Thnx goede tip. Heb contact gehad met de gemeente die mij door hebben gestuurd naar het streekarchief. Even afwachten.

Klopt wat betreft de installateurs, maar merk dat het echt een vreemde markt is (vooral snel geld verdienen en dat ze best ver gaan in het delen van informatie).

Als er een normaal verhaal plus offerte was gekomen had ik het zeker laten doen (omwille van tijdgebrek). Nu ik zulke wisselende adviezen heb gekregen en ik voor 2000€ bespaar met dezelfde panelen etc is het me een weekend zelf klussen zeker waard. Heb overigens geluk dat m’n broer zelf kan plaatsen

Over de beugels, we gaan de clickfix beugels gebruiken waar dan alleen nog open staat:
- komen we erachter waar de balken liggen
- wat voor soort isolatie indien we de balken niet vinden

We volgen de instructies van de fabrikant maar laten een extra laag op die plekken bitumen branden en gebruiken een iets langere schroef.
Daarmee creëren we een soort kleine “terpen
 

Pascallos

  • #8
Bestektekeningen gekopieerd bij de gemeente.
Desalniettemin lijken ze niet te kloppen. Als ik uitmeet waar de balken liggen (waarin ik zou willen monteren) vind ik niets.
Na het bitumen kom ik in een soort isolatie van 10cm dik. Vervolgens in iets van hout maar dat hout kom ik ook tegen op plekken waar geen balk zou moeten zijn (wellicht een plaat)

Als ik nareken met het plafond binnen en het dak heb ik nog zeker 20 cm.

Het lijkt erop dat mijn dak bitumen/dunne plaat/isolatie 10cm/ plaat en dan 20cm onbekend is. Iemand hier bekend mee?
Bij wijze van proef denk ik eraan om op de plek waar volgens de tekening een balk ligt een lange stroef te schroeven om te kijken of ik minimaal 5 cm houvast in hout heb.
Op de tekeningen. Heb ik nergens een opbouw van mijn daklaag kunnen ontdekken

Er komt nog nieuw bitumen op het dak (verklaart waarom ik nu twee gaatjes heb gemaakt en die weer heb dichtgekit met dakkit
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Van welk jaar is de woning. Maak eens een overzicht foto en een van boven de goot.
Uit je beschrijving gaat het richting sandwichpaneel. Google maar op Unidek. Je ziet veel platen met raggels maar deze er zijn of waren er ook met een glad oppervlak.
Als je in je dak prikt blijft er geen isolatie materiaal aan de prikker kleven. De kleur van het isolatie materiaal kan ook richting een fabrikant wijzen.
 

Pascallos

  • #10
Woning is uit 1997/1998. Onderstaand twee foto's.
Klopt dat als ik in het dak prik er geen isolatiemateriaal blijft kleven (ook niet met en boortje), kleur van het materiaal kan ik helaas niet zien.
Onder de foto's van het dak heb ik foto's van de bouwtekeningen gezet
 

Pascallos

  • #11





 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Duidelijk. Toch maar iemand erbij halen die die tekening kan lezen.
Na 10cm in je dak stuit je op een laag spaanplaat en zal je geen balk tegenkomen waar je 5 cm diep in kan schroeven. Sandwichpanelen worden alleen aan de uiteinden ondersteund.
Die panelen hebben sporen van misschien ongeveer 2 cm breed dan heb je wel iets van body maar deze zullen lastig te vinden zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu