Er loopt water uit zeepbakje wasmachine: Siemens Siwamat XLS

Ruud Bovens

  • #1
Een tijdje geleden begon mijn wasmachine tijdens het pakken van water (vooral tijdens lange spoelgangen) water te lekken uit het front van het zeepbakje. Aanvankelijk een beetje, maar naar elke wasbeurt steeds meer.
Het zeepbakje en de wasverzachterhevel zijn uiteraard brandschoon gemaakt; geen effect.
Heb de wasmachinedeksel en achterkant gedemonteerd. Alle slangen van en naar de waterinvoerbak (waarin het zeepbakje gemonterd is) gecontroleerd: Alle slangen en slangenklemmen in orde, niets lekt er. :) Heb de machine laten spoelen en ik zag dat de afvoer vanaf het zeepbakje naar de wasmachine n.a.w. niet goed doorliep: Bij een lange spoelbeurt steeg het water in de aslag tussen zeepbakje en trommel (dit ontdekte ik door gewoon het zeepbakje eruit te halen tijdens een spoelbeurt) en het waterniveau bereikte het zeepbakje. Gevolg: overloper en het water gutst over de vloer vanuit de zeepbakhouder. :shock: :wink:
Heb toen de zeepbakhouder gedemonteerd (alle slangen los gemaakt). Toen kwam ik bij de afvoerslang tussen zeepbakhouder en trommel. Deze gedemonteerd; het was een rubberen slang van ca 30 mm doorsnede met een soort zwanenhals. Er zat weliswaar een lichte aanslag/koek in maar er was geen sprake van een echte verstopping; zal mogelijk iets meer weerstand gegeven hebben bij de afvoer maar kan me niet voorstellen dat het noemenswaardig was. Heb de hele slang grondig gereinigd (inclusief zwanenhals) en brandschoon weer teruggeplaatst. Kon verder niets ontdekken dus alles weer gemonteerd. De machine heeft het enkele wasbeurten gedaan en daarna begon het lekken uit het wasbakje weer. Heb gedacht: Dan knijp ik de waterkraan maar wat meer, en dus gedaan. :wink: Nu enkele wasbeurten verder werkt ook DIT niet meer: Zelfs bij geknepen watertoevoer loopt de afvoerslang tussen zeepinvoerbakje en wastrommel al snel vol en gutst het water uit het zeepbakje.
Wie kan mij helpen waar ik het moet zoeken?? :?: :?:
Zit er iets van 'n ontluchting op de trommel die verstopt kan zijn waardoor het water niet snel de trommel in kan lopen (en waar zou ik dan een ontluchting kunnen vinden??)

Help!!??

Groet,

Ruud :cry:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu