EPDM vervangen door bitumen

Gsm

  • #1
Ik ga mijn bestaande maar onderspanning staande 15 jaar oud EPDM dakbedekking vervangen door bitumen en heb daar heb ik wat advies over nodig.
Het is het betonnen dak van ons dakterras met daarop een dikke laag polystyreen isolatie
Het EPDM ligt los op de isolatie en is verzwaard met grind en terras tegels, over de tegels ligt kunstgras.
Als alles er af is incl het EPDM dan kijk ik op de isolatie.
Als onderlaag wil ik APP 460 P60 gebruiken en als toplaag APP 470 K24
De vragen zijn :
Wordt de onderlaag direct los op de isolatie gelegd ?
Kan daarop de toplaag gebrand worden of moet ik aanvullende maatregelen nemen om de isolatie tegen warmte te beschermen ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Komt al het gewicht weer terug op het dak dan wordt alles losgelegd.
Bescherming is niet nodig als je het vak van branden beheerst.
Er zijn twee soorten isolatie platen met en zonder cachering. Met cachering heb je iets minder kans dat je de EPS laat smelten.
Stook je de bitumen te vloeibaar te veel hitte kan je het schuim beschadigen.
 

Gsm

  • #3
Bedankt voor je reactie.
Alles komt weer terug.
Ik weet niet wat er onder de EPDM voor isolatie zit, wel dat het polystyreen is maar welke kwaliteit weet ik niet.
Er is mij verteld dat woningen hier in de straat met vanuit de nieuwbouw 16 jaar geleden een dakterras namen een betere kwaliteit polystyreen hadden, waarschijnlijk met een hogere druksterkte, dan woningen zonder officieel dakterras.
Ik weet ook niet hoe dik de isolatie is.
Als dat niet te dik is dan zou ik de onderlaag met lange schroeven en ronde schotels vast kunnen schroeven in de betonnen dakplaat.
Alle advies is welkom
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik bedoel alles komt weer terug dat zijn de materialen die nu op de EPDM liggen. Dat zal gezien het verleden voldoende zijn om de dakbedekking stormvast te hebben.
Je moet de onderlaag vast schroeven in de beton als je een schone dakbedekking wil houden dus zonder gewicht op het dak.
Wil je toch gaan schroeven gebruik in verband met corrosie schroeven speciaal voor dakbedekking.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu