Elektrische vloerverwarming of kickspace?

JayDee

  • #1
Ik heb net een woning gekocht. In de keuken zit een radiator in de weg. Deze wil ik verwijderen en vervangen door elektrische vloerverwarming of een kickspace. Nou heb ik op het forum gelezen dat eenzelfde hoeveelheid elektrische energie duurder is dan eenzelfde hoeveelheid gas. Dat zou betekenen dat een kickspace gunstiger is. Maar het schijnt dat een kickspace lawaaiig is en een muffe geur verspreidt.

Het gaat hier om een keuken van 2m55 bij 4m bij 2m40. De vloer is van hout en wil ik gaan betegelen. Beton storten is geen optie. Ook is de keuken een uitbouw die maar op een plek vast zit aan het huis. Ik denk dat er dus nogal wat warmteverlies is.

Kunnen jullie nog iets hieraan toevoegen waar ik nog niet aan gedacht heb? Ik heb geen idee of ik voor de kickspace of de vloerverwarming moet gaan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Vloerverwarming op c.v. is in uw geval alleen mogelijk in combinatie met een betonnen vloer.

Tegelen op een houten vloer is niet aan te raden, er moeten eerst platen op om het geheel stijf genoeg te maken, dat zou kunnen met gipsvezelplaten.
Sommige soorten elektrische vloerverwarming kan in de tegellijm gelegd worden.
 

JayDee

  • #3
Een betonnen vloer leggen is geen optie. Daarom overweeg ik alleen elektrische vloerverwarming. Overigens heb ik al platen op de houten vloer gelegd.

Het dilemma is dus electrische vloerverwarming of kickspace.
 

Pigion

  • #4
Op een houten vloer kan prima een droog systeem vloerverwarming (water) worden gelegd. Eventueel aan de onderzijde isolatie tussen de vloerbalken plaatsen.
Pigion
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Voor de verwarming van de keuken hebt u ongeveer 2200 tot 2500 watt nodig, dat betekent in elk geval een aparte groep vanaf de meterkast aanleggen voor de elektrische verwarming.
Omdat de elektrische verwarming op platen en houten vloer komt te liggen zou ik u alleen daarom al aanraden een kickspace te nemen, ik ben bang dat de tegels binnen korte tijd los gaan zitten i.v.m. de verschillende materialen en de werking daarvan.
Ook het ontbreken van isolatie onder de vloer is een belangrijk punt, er ontstaat veel warmteverlies.

Ik zou gaan voor een kickspace, is goedkoper in gebruik en de ruimte is veel sneller verwarmd met minder warmteverlies door de vloer.
 

Pigion

  • #6
Houdt bij het plaatsen van een kickspace er wel rekening mee dat het een ventialtor gedreven systeem is, dus lawaai. Niet iederéén is daar blij mee. Voor korte duur om tijdens het koken wat extra warmte in de keuken te brengen prima doch bij open verbinding met kamer zou ik het eerst maar eens bekijken en luisteren. Vergelijk het met ventialtor gedreven convectorputten. De mensen zetten steeds de ventialtor af vanwege het lawaai.
Pigion
 

Xr8

  • #7
Vind het lawaai van een kickspace persoonlijk best meevallen. De muffe geur heb ik zelf nog niet meegemaakt. Wellicht een gat onder de vloer dat het lucht vanonder de vloer wordt aangezogen. Dingen werken prima is mijn ervaring.

Succes.
 

JayDee

  • #8
Bedankt voor de input.

De vloer is wel geïsoleerd. Er zit 4cm polystyreenschuim onder gelijmd. Ik maak me idd zorgen om het ventilatorgeluid.

Overigens heb ik een gesloten keuken en wil ik de verwarming als hoofdverwarming gebruiken. Het gaat mij dus niet om extra warmte tijdens het koken maar om de warmte om de keuken op temperatuur te houden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Dan lijkt het mij duidelijk, elektrisch verwarmen is veel duurder dan via c.v.
 

JayDee

  • #10
Dan wordt het dus de kickspace 800. Dan kan ik die mooi op de laagste stand laten draaien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu