Elektrische kookplaat perilex

Mauvan

  • #1
Ik heb een Pelgrim AM654 gekocht en direct aangesloten (stom?) op een 2 X 220V perilex wandcontactdoos.
Het ding werd veel te heet en 1 pit deed het totaal niet.
Er zat geen aansluitschema bij de handleiding.

Ik hoop dat het nu niet kapot is, want hierdoor is de garantie niet meer geldig ben ik bang.
Kan dat het gevolg zijn van het feit dat het standaard fabriek op 3 fasen is
afgemonteerd? En hoe moet het veranderd worden?
 

Millew

  • #2
Ik heb ook een Pelgrim kookplaat. Als ik mij goed herinner, staat de juiste aansluiting aangegeven bij de aansluitklemmen. Even openmaken dus. Het is een kwestie van wat verbindingsstrips verzetten of weghalen.

Als het niet te lang heeft geduurd, is de plaat misschien nog heel.
 

Ronald42

  • #3
In theorie kan die niet kapot zijn. Andersom had dat wel het geval kunnen zijn. Er kan nooit meer dan 230V waar dan ook op uw plaat hebben gestaan. (Tenzij de 2x230 van verschillende fases zijn ZEER onwaarschijnlijk) Alles in de plaat is geschikt voor deze spanning. Wat is trouwens te heet? Even goed aansluiten en de kans is zeer groot dat ie het gewoon doet.
 

Appeltje

  • #4
Zelf heb ik ook mn kookgroep over 2 fases verdeeld dus waarom zou het zeer onwaarschijnlijk zijn? Ik denk dat het raadzaam is om die perilex eens na te meten, dan weet je meer.

Gr. Richard.
 

Mauvan

  • #5
Dank voor de geruststellende berichten en de uitleg. Ik zag inderdaad een sticker met 4 verschillende aansluitschema's en vond inmiddels eenzelfde probleem elders op deze site.

Te heet is overigens: een bijna roodgloeiende pannendrager en de hele geëmailleerde bovenplaat was heet.
 

Ronald42

  • #6
Appeltje schreef:
Zelf heb ik ook mn kookgroep over 2 fases verdeeld dus waarom zou het zeer onwaarschijnlijk zijn?
Omdat het, zoals bij jou, wel voorkomt maar niet zo heel veel. Ik heb veel kookgroepen aangelegd maar slechts 1x op deze wijze.
 

Lichtpunt

  • #7
Als de platen geschikt zijn voor 230volt,
als de perilex is aangesloten op 2 phasen en 2N,
dus niet een quasi 2 f aansluiting
als de aansluiting van plaat en perilex niet overeenkomen
dan kunnen de platen een voeding krijgen van 400volt.
Dat overleven ze niet.
Altijd meten is weten voordat er aangesloten wordt.
We kunnen niet zomaar aannemen.
 

Mauvan

  • #8
Ik ben er uit.
De tekening op de onderkant was duidelijk genoeg om de draden te wisselen en alles werkt naar behoren.
De platen worden niet meer oververhit, hoewel ik blijf vinden dat de geëmailleerd plaat wel veel te warm wordt.
 

Lichtpunt

  • #9
Werd al een beetje bang dat het weer afhaal chinees zou worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu