Elektrische auto / Laadpaal / 3x 25A - met slimme meter

Sevendaan

  • #1
Ik zit met het volgende vraagstuk.

Thuis aanwezig 3x 25A hoofdzekeringen hier zitten de nodige groepen op aangesloten met bijbehorende aardlek schakelaars. Tot heden niks aan de hand alles werkt naar behoren en volgens alle richtlijnen.

Echter... we hebben een Tesla gekocht en deze kan snelgeladen worden. Dus had ik het volgende bedacht.:

Achter de 3x 25A hoofdzekering hang ik een eigen aardlekschakelaar en een 3 fase 20A groep met C classificatie (niet gelijk roepen over selectiviteit kom ik zo op terug). Nu kan de laadpaal van The New Motion dit zonder problemen aan. Deze zal softwarematig terug geschroeft worden op 20A

Dit zou betekenen dat ik zou kunnen laden met ongeveer 15/16 KW en als het meezit op een zomerse dag wanneer de 20 zonnepanelen dik aan het opwekken zijn ik vol kan laden op 20 KW.

Maar ja... dan de selectiviteit hoe los je dat op? Nou ik wilde gebruik gaan maken van de P1 poort op de slimme meter. Deze stuurt in Milisconden door naar de laadpaal hoeveel stroom er verbruikt word. Als de waterkoker, nespresso of verwarming aangaat dan gaat de laadpaal minder stroom vragen en laad hij de auto minder snel op. Dit zou betekenen dat een overbelasting eigenlijk niet meer kan voorkomen.

Het enige probleem is... ik kan hier nergens documentatie over terug vinden de Nen1010 boekwerk is niet helden en houden vast aan de 1.6 factor.. maar deze lijkt mij teniet te worden gedaan door de P1 poort en hier kan ik weer niks over terug vinden bij de Nen1010. Immers er is geen risico meer door de slimme meter...

Wat zijn jullie gedachten en jullie ervaringen. (vooral de laatste vind ik erg belangrijk)
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
Selectiviteit en gelijktijdigheid zijn twee verschillende dingen.

Stel dat er zich een kortsluiting voordoet in de autolader of in de kabel daar naartoe, dan hoort de groep uit te schakelen en niet de hoofdzekering. Dat is selectiviteit.

Een dergelijke slimme lader biedt een oplossing bij een te hoge gelijktijdigheid maar verandert helemaal niets aan de selectiviteit.
 

Sevendaan

  • #3
Helder, misschien heb ik het verkeerd begrepen maar ik dacht dat onder selectiviteit er altijd een factor 1.6 moest gelden. Dus een 25A hoofzekering mag maximaal een 16A automaat krijgen.

Indien er inderdaad iets gebeurd onderweg tussen Auto en Meterkast dan zou ik verwachten dat de 20A 3 Fase groep er uitklapt en niet gelijk de hoofdzekering van 25A.

Juist om de pieken op te vangen had ik bedacht om een C karakteristiek automaat te nemen zodat de P1 poort nog voldoende tijd heeft om in te grijpen bij de laadpaal. We praten hier natuurlijk over echt miliseconden.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Wat is de reden dat je geen 3x16 plaatst? En dan afregelen op 16a, of zelfs nog iets lager. De auto doet er dan natuurlijk een half uurtje langer over voor hij vol is, maar het geeft aanzienlijk minder uitdagingen qua belasting en selectiviteit.
 

Sevendaan

  • #5
Bij onze vorige auto vond ik het niet belangrijk (Een Mitshubishi Foutlander) omdat je toch atlijd de benzine motor er nog naast had. Nu is eht 100% elektrisch en het wil wel eens voorkomen dat maar even thuis bent en toch snel even wat prik wil laden. Zeker ook vanwege de 20 zonnepanelen en straks ooit het verdwijnen van het salderen...

Wat ook mee speelt is dat de huidige meterkast zit vol dus ik moet er een extra kastje bij zetten en als je dan toch al het geld uitgeeft, dan wil ik het graag goed doen.

Ter info... de Laadpaal komt aan het huis te hangen op nog geen 2 meter van de meterkast waardoor er met Ymvk 5x6mm2 gewerkt gaat worden. Dit moet ruim voldoende zijn.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #6
In werkelijkheid is het iets ingewikkelder dan die factor 1.6, maar dat is inderdaad een veelgebruikt ezelsbruggetje voor selectiviteit.

Je zou verwachten dat de eindgroep uit gaat als er iets gebeurd tussen de auto en de meterkast? Grappig dat je het zegt! Want normaal gezien mag je dat inderdaad ook verwachten. Als je tenminste zorgt dat de zekeringen selectief zijn ten opzichte van elkaar. Dit is letterlijk wat "selectiviteit" betekent! Als je een zekering plaatst die niet selectief is ten op zichte van de hoofdzekering dan kun je hier dus niet meer van uit gaan. De uitschakelkarakteristiek van beide zekeringen ligt dan zo dicht bij elkaar dat ze waarschijnlijk allebei aanspreken bij een kortsluiting.

Dat heeft, nogmaals, helemaal niets met belasting en terugregelen of wat dan ook te maken. Ook zonder auto er aan (dus zonder belasting) kan er een kortsluiting optreden en kun je problemen krijgen met de selectiviteit.

Je verhaal om "de pieken op te vangen met een C karakteristiek zodat de P1 poort tijd heeft om in te grijpen" snap ik weinig van. Als je bang bent dat de laadpaal te traag reageert zou je de karakteristiek van de hoofdzekering moeten aanpassen*, niet die van de eindgroep. Jouw verhaal zou misschien op gaan als je op één eindgroep (dus achter één automaat) die laadpaal en nog een andere zware verbruiker aan zou willen sluiten. Dat moet je sowieso niet willen lijkt me. ;)

Als die autolader in normaal bedrijf goed werkt achter een B-karakteristiek, voegt C-karakteristiek in deze casus helemaal niets toe. Als je bijvoorbeeld de kookplaat aan zet en de laadpaal reageert daar te traag op, gaat er nog steeds niet meer stroom door de automaat van de laadpaal lopen. Hier gaat enkel minder stroom doorheen wanneer de laadpaal gaat terugregelen. Als dit te traag reageert riskeer je dat de hoofdzekering eruit gaat vanwege een te hoge gelijktijdigheid, de eindgroep van de lader zal hier weinig van merken.

Voor de selectiviteit is C-karakteristiek dan juist weer nadelig. Ook een C16 automaat is niet selectief achter een gG25 smeltpatroon of C25 automaat (1 van die 2 is je hoofdzekering). B16 is dat wel (ongeveer)...

* Dit kan natuurlijk helemaal niet, het is bij wijze van spreken. ;)
 

Sevendaan

  • #7
Ah... ok... helemaal helder, waarvoor dank. Boodschappenlijstje is nu aangepast naar een B karakteristieke 3 fase automaat. Dit werkt ook prima met de laadpaal volgens de handleiding.

Echter blijft nu de echte vraag 20A of 16A (beide 3 fase uiteraard)

Ongeacht welke ik kies zal ik de laadpaal toch op de P1 poort aansluiten om er voor te zorgen dat de hoofdzekering er niet uit klapt.

Ik zal toch niet de eerste zijn bij wie dit vraagstuk boven komt drijven? Er rijden hier meer Tesla's, Renault Zoe's en BMW i3 rond? Deze auto's kunnen ook allemaal snel geladen worden...
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #8
Echter blijft nu de echte vraag 20A of 16A (beide 3 fase uiteraard)
Deze vraag was al beantwoord.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #9
Als je aan de regelgeving wilt voldoen is er maar 1 optie: 16a. Wil je toch sneller laden dan moet je je aansluiting laten verzwaren naar 3x35A(smeltzekeringen) of 3x40A (automaten).
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Een P1 poort geeft echt geen info per mS,bij mijn weten is elke 10 seconden info beschikbaar.

Ik vind het altijd reuze grappig, een behoorlijk bedrag uitgeven voor een auto, maar een fatsoenlijke e installatie om het op te laden is te duur.

Over het algemeen is 3x16a voldoende om een auto normaal te laden.
 

Sevendaan

  • #11
Morgen weer bellen met Liander, de heer aan de telefoon zei dat het een "live" verbinding was zonder vertraging.

Ik heb nooit gezegd dat ik het goedkoopste manier wilde, ik wil mijn auto alleen zo snel mogelijk laten zonder dat de maandelijkse vastrecht door het dak gaat. Sterker nog een 20A 3 fase is duurder dan een 16A 3 fase.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #12
Tsja, wil je sneller laden dan 3x16A dan moet je meer capaciteitstarief betalen.
en ik zou me dan afvragen of dat het waard is, om 30km per uur meer te kunnen laden.

Je moet maar zo denken, bij een benzine of diesel auto betaal je dan weer wegenbelasting... die heb je bespaard. jij hebt nu ten minste de keuze om iets minder snel te laden en het geld in je zak te houden.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

P1 protocol uitleg.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
@Sevendaan, diverse quotes verwijderd, het is onzin een quote te plaatsen als de tekst er net boven staat.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu