Elektrapuzzel in badkamer

KoenB

  • #1
Mijn badkamer is net betegeld en ik ben nu bezig om de rest van de spullen te monteren. Wastafel, spiegel, douchewand, etc. Nu zit ik met een puzzel




In het linker gat zit een lasdoos. Hier komen de draden vanuit de centraaldoos van de wc (zit aan de achterkant van dit muurtje). Deze worden doorgevoerd naar een inbouwdoos (rechter gat), waar ze omhoog gaan richting de centraaldoos van de badkamer. De gaten heb ik laten maken omdat deze dozen bereikbaar moeten blijven. Er komt een spiegel voor, dus deze gaten zijn niet meer te zien straks.

Ik zit met de volgende twee problemen:

1 - De lasdoos zit vlak naast de douche (er zit nu een douchegordijn, dit wordt later vervangen door een glazen wand). Nu heb ik gelezen dat deze lasdoos daar eigenlijk niet meer hoort te zitten volgens de nieuwe normen, maar dit betreft een oude installatie. Nu wil ik de lasdoos wel bereikbaar houden, maar tegelijkertijd wil ik het wel zo veilig mogelijk houden. Ik zit er aan te denken om een plastic afdekplaat te kopen en deze met een randje siliconenkit op de tegel te plakken. De lasdoos is dan nog bereikbaar na een klein beetje snijwerk, maar de boel is in elk geval wel waterdicht. Is dit een goed idee, of zijn er betere alternatieven?

2 - Boven de spiegel moet een ledlampje komen. Dit lampje moet uiteraard van stroom worden voorzien. De makkelijkste manier is een stuk 3-aderig draad aansluiten in de lasdoos en die doorvoeren naar de ledlamp, maar dit voelt een beetje als een kort-door-de-bocht oplossing en is waarschijnlijk niet helemaal veilig. Zijn hier betere oplossingen voor?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Ltn.fazant

  • #2
Welk antwoord wil je horen? ik denk namelijk dat de installatie verkeerd is opgebouwd.

In een badkamer is voor jou vraag het belangrijkste de zone indeling. hier is genoeg over te vinden op dit forum en op google. Vanaf de douche mag er tot 60cm geen 230V aanwezig zijn en dit tot een hoogte van 225cm.

Maak anders een klein plattegrondje of foto's van de badkamer om hier een duidelijker antwoord op je vragen te geven.
 

Onderhoudsmonteur

  • #3
Https:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Link verwijderd, reclame maken voor producten mag hier niet, lees a.u.b. de forumregels.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu