electronische thermostaat installeren

A

Anonymous

Gast
  • #1
Ik wil de handmatige kamer-thermostaat van onze combiketel vervangen door een electronische thermostaat en heb bij de leverancier van de ketel geinformeerd en deze geeft mij het volgende advies; een POTENTIAAL vrij geschakelde twee draads kamerthermostaat aansluiten kan.
Deze moet in het toestel op aanluiting 1 en 2 aangeloten worden, en op 2 en 4 een weerstand van 1,5 kilo-ohm ( 1 watt ). Kan iemand mij raad geven hoe dit in het geval met een Junkers (Bosch) toestel werkt? Zoals waar ik de aansluiting in/op het toestel vindt én hoe dat gaat met een weerstand?

B.V.D. !!
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Hai Marinus,

Ik zit met hetzelfde probleem. Dat van die weerstand wist ik niet, bedankt voor de tip. Ik weet niet hoe het bij jouw ketel eruit ziet, maar bij de mijne kan ik de grote witte kap verwijderen en dan zit er rechtsonder een "kastje" met electronica, zekering en zo. Daar zitten ook de aansluitingen voor de temperatuurregelaar. er zijn drie aansluitingen voor Junkers temp. regeleaar. genummerd 1, 2 en 4. Bij mij 1=rood, 2=wit, 4= zwart. Als ik jouw commentaar lees moeten 1 en 2 aan de thermostaat worden gekoppeld (gewoon waar nu ook de thermostaat zit) en moeten in de installatie 2 en 4 worden verbonden met een weerstand. Hoe dat met die weerstand werkt weet ik niet. Ik ga vanavond testen of ik er iets mee kan. Wellicht volstaat het om 2 en 4 met een draadje kort te sluiten... Als jij inmiddels meer weet wil je het me dan laten weten? Ik wil erg graag m'n (erg dure) klokthermostaat in gebruik nemen. Mocht ik verder komen laat ik het je natuurlijk weten.

Grtn,
Martin
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Geachte,

Wij willen onze analoge thermostaat vervangen door een digitaal toestel waarmee we bepaalde zones in het huis willen instellen. Heeft iemand daar ervaring mee en waar kan ik zo'n thermostaat aanschaffen en van welk merk?

groeten Eddy
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Het is gelukt!

Weerstandje gekocht bij electronica zaakje. (nog geen euro). Aangesloten aan de ketelzijde (wel zo netjes, aan de thermostaatzijde kan waarschijnlijk ook, maar dat wordt weer zo'n rommeltje) en het draait!
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
klopt het dat de ketel blijft doordraaien als je geen weerstand tussen 2 en 4 aansluit?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu