Electromotortje, hoe as koppelen

Steven

  • #1
Ik heb op Aliexpress een electromotortje gekocht met een controller zodat ik de snelheid kan regelen. Link

Het is bedoeld om een draaiplateau traag te laten draaien. Ik heb enkel kogellagers. Ik vraag me nu af hoe ik de as het beste kan koppelen. De as is 6 mm massief met een afvlakking. Hoe kan ik dit het beste doen?
 

De Bob

  • #3
U heeft kogellagers en een plateau ?

Waar wilt de as aan koppelen ?
 

Steven

  • #4
De lager is van een rolschaats. Ik wil het zo maken dat ik de motor eenvoudig kan ontkoppelen. Ik denk daarom aan twee klauwen die ik tegen elkaar aan druk. Plateau kan een stuk rond staal zijn dat ik op as las.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
In de meeste koppelstukken zitten schroefjes om het koppelstuk op de as vast te zetten, kleine moeite die schroefjes even los te draaien en de motor te verwijderen.
 

Steven

  • #6
Dat is niet handig. Het idee is een draaiplateau te hebben voor een werkstuk waarbij een bewerking wordt uitgevoerd tijdens het draaien. Daarna wordt het werkstuk afgewerkt waarbij het plateau handmatig gemanipuleerd wordt. De hele constructie open maken om het asje te ontkoppelen met een schroefje is dan geen optie.



Ik zit te denken aan een schijfkoppeling waarbij ik de schijf van het motortje met een handel tegen de schijf van het plateau aan druk. De as laat ik in de schijf van het motortje draaien zodat alles gecentreerd is. Ik moet dan iets bedenken om het motortje verticaal 1-2 mmm omhoog te drukken, ook nog niet zo makkelijk.
 

Gghm

  • #7
Het is wellicht handiger om een cilindertje extra te monteren die je dan tegen beide schijven kunt duwen (met een veer o.i.d.) om de schijven onderling te koppelen.

veel suc6

GGHM
 

Steven

  • #8
Dat is een goed idee! Ik denk dat ik dat ga doen.
 

De Bob

  • #9
Kijk hier eens, deze en anderen worden o.a. gebruikt in de modelbouw
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu