Electrisch rolluik defect

Zandmenneke

  • #1
Heb het forum afgezocht, maar kon geen topic vinden dat aansloot bij mijn probleem.

Mijn electrische rolluik zit vast in de bovenste stand en gaat niet meer naar beneden. Als ik de draaischakelaar bedien, hoor ik de motor wel schakelen, maar verder niets. Heb vandaag de afdekkap van het rolluik verwijderd. Pantser zit muurvast (dwz. je kunt de pantser rol niet met de hand verdraaien). De eindstop is geregeld middels twee inbus potmetertjes. verstellen van deze eindsstops bleek geen effect te hebben.

Zouden jullie mij kunnen vertellen wat er mis zou kunnen zijn met het rolluik?

Graag advies
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat bedoel je met hoor ik de motor wel schakelen?
 

Zandmenneke

  • #3
Daarmee bedoel ik, dat als ik de schakelaar omzet, dat ik een electrische tik in de buismotor hoor zoals je dat ook wel eens in een relais hoort.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik weet niet wat je hebt geprobeerd met de eindschakelaars maar als je die niet te veel in de war heb geschopt is eigenlijk de enige conclusie een defecte motor.
 

Zandmenneke

  • #5
Enig idee wat het tikken is, dat ik hoor als ik de schakelaar omzet

Zou het aan de in eerdere topics genoemde condensator kunnen liggen of is de motor echt "FUBAR"?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #6
:?:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Code:
FUBAR=F°cked Up Beyond Any Repair
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #8
Thx :oops:

Ik ben verder niet bekend met de electronica in de motor dus moet ik je het antwoord schuldig blijven.
 

Zandmenneke

  • #9
Aangenomen, dat rolluiken op min of meer dezelfde manier in elkaar steken, wat is de meest handige manier om de motor te verwijderen?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om (als de voorkap verwijderd is) alleen de buitenkap waar de motor aan vasthangt los te maken en de motor eruit te schuiven, of moet eerst de zijgeleiding losgemaakt worden?

Graag advies
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #10
Je kan proberen om de popnagels van de kap los te boren of door te slaan zodat je de zijkap iets naar buiten kunt trekken.
 

Kluske

  • #11
Maak eerst het snoer los trek het terug naar de motor zodat het ook in de kap zit, maak dan de motor los van de kapsteun.
Nu gaat het het hele spul draaien, hou het pantser tegen zodat het langzaam zakt. Hou wel rekening met het snoer.
Wanneer het pantser helemaal beneden is kun je de bevestigings stroppen los maken van de buis en schuif aan de contra zijde de kunststof prop naar binnen, neem nu de totale buis inclusief de motor uit de kap. Nu kun je de motor verwijderen in tegengestelde manier plaats je de motor en de buis weer terug. Stroom aan sluiten eind afstelling naar beneden op zoeken en vast zetten van de pantser. Schakel de stroom in en het liuk zal zich op draaien stel de eind afstelling in en klaar.
 

Zandmenneke

  • #12
@Kluske

Het snoer zit binnen in de muur weggewerkt, dus kan het snoer niet aan de binnenkant losmaken. Wat nu?

Maarre, kijkend naar mijn vraag aan het begin van het topic, is het, afgaand op de aldaar verstrekte informatie juist, dat de motor echt kapot is of is er misschien toch een of ander knopje of palletje dat simpel gefixed kan worden?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #13
Als de kabel echt niet te verwijderen is (wat niet handig gemaakt is) dan zal je hem door moeten knippen en naderhand weer een verbinding moeten maken.
 

Kluske

  • #14
Zit er ook een stekker en contrastekker (hiswa) aan het luik boven op of achter de kap? Loopt de kabel door en buis naar binnen en waar komt hij uit de muur,er zal mijns inziens een lasdoos zitten om de verbindig met stroom toevoer en schakelaar te maken. Anderszijds zul je wat Ron ook al schrijft de kabel door moeten knippen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu