Eiken schuur en veranda behandelen / schilderen

Daveys

  • #1
In april gaan we starten met de bouw van een veranda en schuur. We gaan hiervoor prachtig eikenhout gebruiken.

De wanden en plafond in de veranda willen we een white wash uiterlijk geven. Ik zit te denken aan Edelin van Aquamarijn.

We willen geen dekkende verf gebruiken voor de vloer omdat we graag het hout mooi willen blijven zien. De vloer willen we naar donkerantraciet kleuren maar alleen een kleurbeits lijkt ons niet voldoende. Zou alleen olie goed zijn voor buiten op de vloer (willen we het liefst qua uiterlijk) of word het beitsen met een vloerlak erover?
 

Daveys

  • #2
Zou ik voor de vloer buiten bijvoorbeeld de ***** van ******* kunnen gebruiken?

********** heeft overigens niet mijn voorkeur ofzo. Elk ander merk is mij ook goed. De kwaliteit en de uitstraling die het product moet geven aan het eiken is het meest belangrijk.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
U bent behoorlijk in uw enthousiasme een heleboel reclame aan het maken. Dat gaat vast niet goed...

U vloekt bijna in de kerk door massief eikenhout te gaan white-washen, maar dat is uiteraard uw persoonlijk keus

Eikenhout is een zeer duurzame loofhoutsoort (klasse V) die met een houtveredelingsolie het best tot zijn recht komt. U kunt deze ook behandelen met een kleurbeits en afwerken met een beschermende blanke lak. Kijk hiervoor maar even in uw Pb.

Dit is kwetsbaarder dan olie, wat dieper in het hout dringt.
Op Internet vindt u bij houtleveranciers meestal ook de houtverdelingsproducten.
 

Daveys

  • #4
Ten eerste hartelijk dank voor uw PB en reactie. U stuurt mij al een heel eind naar de uiteindelijke oplossing.

De reclame is absoluut niet zo bedoeld :oops: . Ik heb daarom meerdere merken benoemd want een voorkeur heb ik totaal niet. Het allerbelangrijkst is dat het een kwalitatief zeer goed product is omdat we vinden dat je dit verplicht bent te doen met eiken.

De bekleding van de schuur willen (en moeten we van de gemeente) naturel laten. De vergrijzing die zal gaan komen vinden wij ook erg mooi maar wat wij graag zouden willen weten is of het misschien beter is de bekleding van de schuur toch te behandelen?

In de veranda willen we de wanden en het plafond wat lichter maken(=vloerdelen 2,1X14cm en balken 7,5x15cm) omdat het anders zo'n donker hol word. Ik waardeer uw mening zeer over de white-wash en het was misschien niet de beste omschrijving naar waar wij opzoek zijn. Een lichtstraat of lichtkoepel willen we niet omdat het de sfeer van een veranda teniet doet. Uiteraard is dit onze mening :wink:. Het meest mooi lijkt het ons om een olie die het eiken wat gaat "oplichten" te gebruiken.

De vloer van de veranda zijn vloerdelen waar de mes en groef vanaf worden gezaagd. De breedte die overblijft zal ongeveer 20cm zijn. Ze worden op eiken balken geschroefd (ook 7,5 bij 15cm zoals de plafondbalken) die van fundering naar fundering lopen. Er komt een "kier" tussen de planken met een breedte van de dikte van een duimstok. De vloer willen we juist donker maken, richting donkerbruin / antraciet. Het liefst willen we er een olie voor gebruiken zoals we binnen in huis ook hebben gedaan maar ook hier weten we niet of dit mogelijk is en verstandig is.

In uw PB staan lakken en beitsen waar ik een heel eind mee ga komen. Ik ga dadelijk is rondkijken en zoeken naar deze producten om een goede beslissing te kunnen nemen. Ongetwijfeld zal ik hier vraagjes over hebben en als het over een merk is zal ik u een PB sturen als dit ok is? Hier in het topic zal ik het iets algemener houden maar wel zodat andere lezers er ook wat aan kunnen hebben.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Dank, dat laatste is wel de bedoeling: dat er zoveel mogelijk mensen kunnen meelezen en mogelijk hun voordeel er mee kunnen doen. Pb's zijn er alleen om merknamen en specifieke informatie die volgens de regels niet op het forum thuishoren in te vermelden.

Vwb toepassen van lijnolie als verduurzaming: gebruik wel de gekookte versie. De rauw uitvoering gaat ijzer / metaal ( schroeven waarmee u de vloerdelen vastzet ) vrij agressief te lijf waardoor op den duur smerige vlekken rond de schroefkoppen verschijnen.
 

Daveys

  • #6
Goeie tip weer. Dank u. Ik ga me nu eerst verder verdiepen in de gekookte lijnolie. Wij vinden het hout er heel mooi van worden.

Wat we erover graag willen weten is hoe duurzaam het is en of het goed genoeg is om er een eiken buitenvloer mee te behandelen. De vloer is natuurlijk wel overkapt maar het zal er toch ook koud en vochtig worden.
 

Daveys

  • #7
Beste Kees,

Dank voor uw PB.

Vanmiddag ben ik in een verfwinkel geweest en daar hadden ze de gekookte lijnolie alleen in flessen waar ze ook terpentine in hebben. Blank is de enige kleur en ik kan op het nternet ook niet echt iets terugvinden over gekleurde gekookte lijnolie. Bestaat dit wel?

Groet, Dave
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
U kunt lijnolieverf verkrijgen. Dit is lijnolie waaraan fabrieksmatig aardverfstoffen zijn toegevoegd. Antraciet is daar niet bij.
 

Daveys

  • #9
:oops: OK, dan zijn er meer keuzes in kleur. Je bedoelt de lijnolie met een omschrijving als deze:

Lijnolieverf is een oplosmiddelvrije, natuurvriendelijke verf voor binnen en buiten. Het bindmiddel is gekookte lijnolie, de pigmenten zijn aardverfstoffen. De verf is half glanzend, reukloos en gebruiksklaar.
Het altijd in hout aanwezige vocht kan door de verf heen verdampen. Lijnolieverf laat na verloop van jaren niet los en het is niet nodig de verf te verwijderen bij overschilderen.
 

Daveys

  • #10
Na wat lezen op het net ben ik uitgekomen bij een bedrijf uit Enschede dat zelf lijnolie maakt. Ik heb ze een bericht gestuurd met wat ik wil, wat ik zoek en waar ik het voor nodig heb.

Het grote voordeel lijkt mij dat het een oerhollands product is dat is gemaakt voor ons klimaat. Ik wacht de reactie af en zal ze waarschijnlijk van de week ook nog wel aan de lijn krijgen.

Ze hebben in ieder geval een transparante lijnolie buitenbeits die in vele kleuren te verkrijgen is. Ik hoop dat ik deze ook voor de vloer kan gaan gebruiken of dat ze hier een ander lijnolie product voor hebben. Het antraciet/donkerbruine zal dan geen enkel probleem zijn.

Ik hou jullie op de hoogte.
 

Daveys

  • #11
Ik heb iemand van het bedrijf uit Enschede aan de lijn gehad.Het was allemaal keurig netjes, niets opdringerig en verschrikkelijk veel informatie. Voor alles (vloer, plafond en wanden) kan ik dadelijk de transparante lijnolie buitenbeits gaan gebruiken. Die kunnen ze in iedere gewenste kleur maken. Alles word met de eerste laag direct op kleur gebracht. De tweede en derde laag word de blanke variant. Voor de vloer een iets andere dan voor de wanden en het plafond. De vloer zal ik eens in de drie jaar nog een laagje moeten geven maar de wanden en plafond zijn voor eeuwig.

Binnenkort ga ik daar langs omdat ze ook willen laten zien hoe je hun product het beste kan verwerken. Ik krijg ook een kijkje in de keuken. Daarnaast neem ik wat eiken planken mee zodat we goed kunnen zien hoe de kleur gaat worden.

Zoals jullie kunnen lezen ben ik zeer enthousiast over de manier waarop alles gaat. Met een paar weken zal ik daar geweest zijn en jullie laten weten of ik nog steeds enthousiast ben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu