Eiken naturel afwerken zonder verkleuren

Eye_in_the_Sky

  • #1
Hallo,

Ik heb een eikenhouten tafelblad. Het blad is naturel wat grijzig eiken.
Dit blad had ik afgewerkt met een 2componenten ultra matte lak en tot mijn teleurstelling kleurde het oranje, net of het nat was. Daarna alles eraf geschuurd.
Maar omdat het blad in de keuken zit wil ik het wel ergens mee afwerken omdat er anders kringen e.d. op komen.

Dus hoe moet ik een eikenhouten tafelblad nu behandelen dat het wel beschermd is maar wel de naturel uitstraling behouden blijft ?

Foto is de gelakte tafel (oranje tint) en een zaagstuk naturel erop. Zoals het naturel is wil ik het houden.



Bedankt voor jullie reacties !
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Dat zal niet gaan lukken vrees ik.
Iedere beschermende laag die je toevoegt zal er voor zorgen dat het hout een donkerder uitstraling krijgt.
Je zou het hooguit met een lak met white wash effect kunnen proberen. Maar hierdoor wordt het weer witter ten opzichte van de naturel kleur.

En, hoe minder verkleuring een lak geeft hoe harder hij daarna verkleurt door inwerking van UV.
 

De Bob

  • #3
Google eens op "TEAK WHITENER" speciaal om het hout te verlichten van kleur, en te conserveren
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Welke lak heb je gebruikt? Er wordt wel vaker één aangeraden die erg goed schijnt te zijn.
 

Bram_

  • #5
Ik heb "een uniek product dat het hout enigszins bleekt en net zo mat is als kaal hout" (google) gebruikt op mijn massief eikenhouten meubelbladen en die zijn wel heeeeel iets verkleurd maar het lijkt inderdaad (na aanbrengen van 3 lagen) net onbehandeld.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Dat product wordt altijd aangeraden als onzichtbare afwerking. Minder verkleuring dan dat ga je dus niet vinden ben ik bang.

Al is de tip om een lichtgrijze lak te kiezen ook uit te proberen (op een proefstuk). Ben wel benieuwd hoe dat uitpakt in vergelijking met de ultra matte lak op ijken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu