Eiken kastje schilderen

Toek

  • #1
Hallo,

We zijn thuis een eiken kastje aan het schilderen, of dat proberen we in ieder geval.
We hadden ingeschat dat het een onbehandeld kaal kastje was, maar nu twijfelen we toch. Ik nam het kastje af met ammonia en de doek waarmee ik dat deed werd donkerbruin. Daarna grondverf erop en toen ik dat vanmorgen licht opschuurde merkte ik dat de grondverf wel erg makkelijk tot op het hout weg werd geschuurd.
We vrezen nu dat er toch een soort oude olie of was laag op het kastje zit.

Hoe moeten we nu het beste te werk gaan?

vriendelijke groet!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Olie dringt diep in de porien. Schilderen kunt u beter vergeten.

Was kan worden verwijderd met of terpentine / thinner of speciale wasverwijderaar. Dit moet u met staalwol afnemen.
 

Toek

  • #3
Bedankt voor uw reaktie:

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest de eerste keer.

Ik heb eerst geprobeert vast te stellen waarmee het kastje ooit behandeld is geweest.
Ik heb met een staalwol over het hout geschuurd en het wol liep snel vol met een soort poeder wat je weg kon blazen.
Ik heb toen de conclusie getrokken dat het gewoon houtschuursel was, want ik geloof dat als het olie of was was geweest, dat er dan een vettige laag in de staalwol zou komen.
Al met al weet ik nu niet goed waar het kastje ooit mee is behandeld.

Ondertussen hebben we het kastje weer afgekrabt met een verfkrabber en dat geeft een onverwacht leuk resultaat met donker eikenhout en witte (rest) verfsporen.
Ik zou er nu het liefst er een oliebeits op willen smeren (wat normaal op vloeren wordt gebruikt) In het Waalsch noemt men het : Huile-cire.
Kunnen we dit gewoon gebruiken?

Maar ja. Hoe komen we er nu achter waar het kastje ooit mee is behandeld?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Tja, als u het al niet weet terwijl u erbovenop staat wordt het voor ons niet gemakkelijker...

Misschien dat de fabrikant uitkomst kan bieden?
 

Toek

  • #5
Ik denk dat de fabrikant momenteel een plaatsje op het kerkhof bezet houdt, want het meubeltje is aardig oud. :mrgreen:

Denkt u dat zo'n beits op oliebasis zou houden op een kastje waar in het verleden was of olie op is gebruikt?

 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Als u het meubel met was behandeld is wel ( na verwijderen van de was zoals eerder beschreven ). Was dit olie, dan durf ik er mijn hand niet voor in het vuur te steken. U zou dan het meubel moeten laten logen.
 

Toek

  • #7
Ik denk toch dat het olie moet zijn geweest, want bij een andere kast die we hebben kun je echt een laagje weghalen (was) en hier zit je meteen op het hout.
Ik heb gisteravond een klein stukje behandeld met die olie-beits en dat werkt prima. Ik krijg het er niet vanaf met mijn duimnagel.

probleem opgelost! :)

bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu