Eiken buitendeur verven

Johnnyj

  • #1
Ik wil deze deur opknappen maar heb geen idee hoe dit aan te pakken. Het is volgens mij een eiken deur en er zit denk ik beits op. De grote oppervlakken zien er nog wel redelijk uit. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!


 

De Bob

  • #2
Wilt u beitsen dan goed schuren en een -dekkende- beits gebruiken.

Wilt u hem blank lakken dan geheel blank schuren en weer lakken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Het lijkt me sterk dat dit eiken is, waarschijnlijk merbau.
Merbau is vettig, goed ontvetten is nodig voordat u gaat gronden.
 

Johnnyj

  • #4
Bedankt voor je antwoord! Als ik deze transparant wil lakken moet ik hem dus helemaal kaal maken? Wat kan ik het beste doen denk je, afbijtmiddel of schuren?

Alvast bedankt..
 

Johnnyj

  • #5
De Bob,

Bedankt voor je antwoord, zou ik hem ook met verafbijt kunnen behandelen om hem kaal te maken?
 

De Bob

  • #6
Ja hoor, dat kan, wel goed naspoelen met water.

Daarna ontvetten/schuren, en aflakken, in een goede buiten lak, of lakolie vernis gebruiken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik zou er wel een nieuw ongeschilderd weldorpeltje op zetten, de grondverf is bijna altijd te zien na het schuren.
De dorpel is ook te kort, met een nieuwe ziet het er weer strak uit,
wat de functie van het latje eronder?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Moet er nog ontweringswater gebruikt worden om een egale kleur te krijgen bij een transparante afwerking?
 

De Bob

  • #9
Ik zie nog geen verwering, eerst kaal halen, en diep schuren, en dan kijken hoe de deur eruit komt.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Het verwijderen van transparante lagen dmv kunt u beter nalaten. De reden hiervan is dat de schrapsessie die erop volgt onvermijdelijk oppervlakte beschadigingen gaat opleveren van de verfschraper als u hiermee geen ervaring hebt.

Schuren is hier voor u de remedie, origineel schrapen wij met een stuk glas maar hiervoor moet je ervaring hebben. En een voordeur ( die toch de stropdas van uw huis is) is dat extra monnikenwerk dubbel en dwars waard. Begin met p100 op de machine. Daarna p180 en tenslotte p240. Schuur altijd in de langsrichting van het hout. Merbau heeft namelijk weinig nerf. Hierna brengt u een transparante houtimpregneergrond aan. Tenslotte werkt u af met minimaal 2 transparante houtafwerking. Dat kan in hoogglans of zijdeglans waarbij hoogglans de hoogste duurzaamheid geeft.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu