Eiken badkamermeubel lakken

MichielBeijer

  • #1
Voor mijn nieuwe badkamer wil ik van (goed) eikenhout een wastafelmeubel maken. Het is een soort zwevende brede plank (hxbxd=10x100x50) met daarop twee waskommen. Ik wil de mooie houtstructuur graag blijven zien en het liefst ook de kleur van het hout onveranderd laten. Natuurlijk moet de boel wel tegen (spat)water kunnen.

Hoe kan ik het eikenhout het beste behandelen? Ik heb begrepen dat je goed op moet passen met lak op waterbasis, omdat eikenhout snel verkleurt bij contact met water. Kan ik bijvoorbeeld een lichte parketlak gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Michiel
 

Roytjuuh

  • #2
Gebruik het lieft een walnotenolie, gewoon uit de supermarkt (hier zitten geen schadelijke additieven in). Dit is een 100% waterdichte methode om een goede afwerking te krijgen.

De eerste laag zeer royaal opbrengen, tot het hout niets meer opneemt. Omdat eikenhout nogal de neiging heeft om te "bloeden", moet je de volgende 4 uur het restand aan olie afnemen. Deze laag laat je dan 24 (liefst 48 uur) uur drogen.

Hierna schuren met een grijze scotch-brite of 0000 staalwol en nog 2 tot drie lagen aanbrengen. Bijkomend voordeel is dat het hout mooi naturel van kleur blijft.

Succes.
 

MichielBeijer

  • #3
Okay, dank je. Daar zou ik nooit aan gedacht hebben. Is het dan nog nodig om er een krasbestendige laag overheen te zetten of kan dit niet? Op zich zou ik wel graag willen dat het iets beschermd is tegen vallende voorwerpen en kleine vingernageltjes...

Staalwol lijkt me trouwens juist een probleem geven bij eikenhout of zie ik dat nu verkeerd? :?:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik zou in elk geval even wachten tot onze deskundige op dat gebied, H@ns, terug is van een weekje weg...

Hij weet je denk ik exact te vertellen wat wel en niet kan met eiken.

Vanuit eerdere berichten weet ik in elk geval dat het inderdaad heel erg oppassen geblazen is bij verwerking daarvan. Ammonia kleurt het mooi donker, andere ontvettingsmiddelen die je in water oplost ook, alleen thinner niet...

De combinatie met staal meen ik zelf ook ergens gezien te hebben, dat het zwarte vlekken geeft, maar dat weet ik niet zeker meer.

Dus H@ns... Of Kees61?
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #5
Staalwol kan, het is pas als het in contact komt met water dat het kan reageren met de inhoudstoffen in eiken.

Ik gebruik heel dikwijls staalwol in combinatie met boenwas, dus dat kan geen kwaad.
Gebruik het echter niet als je na het polieren met staalwol van plan bent om met een waterbeits te kleuren, de achtergebleven staalwolpartikels kunnen reageren, met blauw-zwarte vlekken in de eiken tot gevolg.

Mijn mening over de afwerking : 1 laag verdunde polyurethaanvernis en daarna nog eens 2 volle lagen. Lichtjes schuren tussen de lagen. Hiermee krijg je een krasvast resultaat, waterbestendig maar iets of wat amber aankleurend.
 

Lance

  • #6
Olie is een leuke en goede optie maar heeft wel het nadeel dat je de eerste 10 dagen moet opletten met water, want de olie moet eerst goed doordrogen voordat deze de optimale bescherming biedt.
Er zijn goede watergedragen lakken op de markt die het eiken in een natuurlijke en lichte kleur houden.

Je kunt er zelfs een watergedragen 2 componenten lak voor kopen (verkrijgbaar bij een parketzaak).
Maar hou er wel rekening mee dat je bij eiken altijd een grondlak gebruikt.
Doe je dit niet dan is de kans groot dat door het looizuur wat in eiken zit, er een chemische reactie ontstaat en je hout rood uitslaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu