Eettafel nieuw steigerhout behandelen...

Mailverkeer

  • #1
Waar kan ik een eettafel van nieuw steigerhout het beste mee behandelen ?
Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer zo goed...

Doel:
* (enigszins) bestand tegen vlekken
* (enigszins) krasbestendig


Opties:
* whitewash beits
* kalkwas
* wax (of is dat hetzelfde als kalkwas ?)
* olie

Lakken is volgens mij geen optie..vw vergelen/glans etc ?

Wat is nu het best aan te raden om het 'doel' te bereiken met behoud van de houtstructuur etc ?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Ruw steigerhout kunt u met witte beits behandelen. Dit is er in UV-bestendige kwaliteit in mat-zijde- en hoogglans.

U kunt ook sterk verdunde witte grondverf gebruiken en deze afwerken met een blanke lak laag.
 

Mailverkeer

  • #3
Oké, hartelijk dank voor het antwoord..
Dus beits is dan toch het beste.....

En lakken over de beits kan daarna ook...

Dan nog 2 vragen daarover:
*Steigerhout kan gaan barsten..
Levert dat geen problemen op als hij dan gelakt is ? Scheurt de lak dan ook niet ?
* Welke lak heb je nodig die niet vergeeld en ook niet glanst ?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Als het hout barst, dan barst de lak ook. U kunt ook wachten totdat het hout gaat barsten, dan nogmaals beitsen, zodat de beits diep in de barsten dringt, en dan aflakken.

Moet u wel even geduld hebben :lol:

Blanke lak vergeeld altijd. Matte blanke lak bestaat ook.
 

Tealon

  • #5
Een goed alternatief zou wasolie zijn in een witte kleur met een transparante wasolie afwerklaag.
 

Mailverkeer

  • #6
Bedankt Kees !
Je bevestigd hiermee wat ik al eerder gelezen heb...en bang voor ben met lak..

Tealon,

Kan je mij de voordelen van die wasolie geven boven die van beitsen ?
Wat zijn de verschillen bijv ?

Dan dus eerst witte wasolie en daarna een transparante wasolie afwerklaag...
Verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt of alleen bij de betere verfzaken ?
 

Tealon

  • #7
Over het algemeen geeft de wasolie een betere bescherming dan alleen beitsen. De wasolie is inderdaad te krijgen bij de betere speciaalzaken.
 

Mechas79

  • #8
Gaat u de tafel binnen of buiten gebruiken? Binnen gaat het hout namelijk pas werken als het in contact komt met water uit de watergedragen lak (en helemaal steigerhout) , dus als deze inderdaad is uitgewerkt kunt u het aflakken met een blanke 1 K PU. Let wel op dat beits een niet al te wenselijk ondergrond is voor een watergedragen blanke PU lak, deze hechten soms niet al te best op beitsen.
Informeer daarnaar in de verfspeciaalzaak.
Wat wij vaak doen in deze situaties is dat wij 1-3 % witte pasta in zo een PU lak doseren om whitewash te maken. 1 Laag whitewash en vervolgens 2 lagen blanke lak voor de ultieme bestendigheid, zoals kras-stoot en chemicaliënbestendigheid. Niet alle blanke PU lakken vergelen, enkel aromatische systemen.
Zeker omdat u een “witte
 

Mailverkeer

  • #9
Ohh...wat een info !
Dank jullie wel !!!

De eettafel komt binnen te staan...

Doorgaans ben ik bij de klussen degene die uitzoekt wat te doen en is mijn man de uitvoerder...
Ga de komende dagen eens besteden om alle info hier op een rijtje te zetten, want met name de laatste bijdrage is best wel ingewikkeld..
(voor een vrouw) :roll:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu