Een voor-het-geval-dat rioolbuis onder het huis aanleggen

Annekat

  • #1
Hoi,

Even een beetje bijzonder verhaal. Wij hebben een huisje gekocht dat we nu aan het renoveren zijn. In principe hebben we geen klachten met de riolering, het is echter niet helemaal duidelijk waar deze naartoe gaat. Hij schijnt ergens in de achtertuin te lopen op een oud riool. Aan de voorkant van het huis ligt de officiële gemeenteriolering waar wij dus (nog) niet op aangesloten zijn.
Nu hebben wij net de grond in de woonkamer afgegraven om een schuimbetonnen vloer te laten gieten en we hebben het idee opgevat om voor de zekerheid een rioolbuis te leggen voor het geval dat we toch ooit naar voren moeten, want als die vloer eenmaal ligt kunnen we er natuurlijk nooit meer bij.
We kunnen daar wel wat tips bij gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld ergens gelezen dat je vanwege uitzetten en krimp een dubbele buis moet gebruiken, maar dat kom ik verder niet meer tegen en lijkt ook onpraktisch. De vraag is dus of dit noodzakelijk is.
Wat zijn de dingen waar je rekening mee moet houden die je als leek niet zo snel ziet?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is het een oud rijtjeshuis waar u het over hebt ?
Hoe oud ongeveer en ligt het huisje in het midden van andere huizen ?
 

Marcn88

  • #3
Nooit verkeerd om een 3xtra buis onder je beton vloer door te leggen ik had er zelfs ook vanaf de meterkast naar de tuin gedaan nu kan het nog straks niet meer
 

Annekat

  • #4
Jan,

Ja, het is wel een rijtjeshuis, maar geen enkel huis in de straat is hetzelfde. Onze schijnt uit ongeveer 1930 te zijn. Het huis naast ons heeft een carport waardoor wij halfvrijstaand zijn, maar daar hebben we zelf dus niets aan.

Eigenlijk zitten alle watervoorzieningen in de uitbouw van de begane grond die achter het huis ligt, vandaar dat de buis in eerste instantie niet eens vertakt hoeft te worden. Het enige dat daar een beetje wringt is dat we de keuken eigenlijk naar de woonkamer willen halen, maar ik neem aan dat dat probleem dan ook nog wel te overbruggen valt als het zover komt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
In die jaren werd er vaak een gemeenschappelijk riool aangelegd, er zitten ergens putten in de grond waar de leidingen op aangesloten zijn.
De originele buizen zijn gresbuizen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu