Dunpleister, welke gipssoort.

Mark75

  • #1
Ik ga binnenkort mijn gang stuccen, en wilde dit weekend vast de spullen in huis halen.
Nu kwam ik er achter dat wat ik eerder met mooi resultaat gebruikt heb niet meer verkrijgbaar is (Topstuc). Aangezien het een dunne gladde (latex) laag gips moet worden (rond de 3mm) ben ik op zoek gegaan naar een dunpleister. Ondanks dat er al talloze posts op het forum te vinden zijn ben ik er nog niet uit, dus bij deze.

Een kennis vertelde me dat MP75 ook gewoon gebruikt mag worden in dunnere lagen, maar op het product staat vanaf 10mm. Heeft iemand ervaring met MP75 in een dunne laag? Dezelfde fabriekant heeft nog een aantal dunpleisters in de aanbieding, waaronder ProFinish en een andere fabrikant Blokkenwand stuc. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik kan redelijk stuccen, maar ben niet snel. Heb dus iets nodig wat iets langer verwerkbaar is.

Alle tips over welk gips ik het beste kan gebruiken zijn welkom!
 

Soprano74

  • #2
Met laagdiktes rond 3 mm kun je ook een kant-en-klare stucpasta overwegen. Voordeel is dat je direct aan de slag kan, d.w.z. pot open, roeren en gaan. Het spul droogt ook lekker snel. Een eerste dunne laag rond 1 mm om de eerste putjes en oneffenheden weg te werken en de tweede laag wat dikker rond 2 mm. Daarna even schuren voor een glad resultaat.

Anders Blokkenwand Stuc of Fix & Finish? (Dit is wel goedkoper)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
MP75 beter niet in zo'n dunne laag. Daar zijn dus F&F en profinish voor. De laatste vind ik iets fijner smeren dan F&F, maar is ook wat duurder (scheelt wel weer voorstrijk). De laagdiktes van die twee verschillen ook. Probeer het in twee gangen glad te maken (eentje minder dan normaal), dan moet het wel lukken binnen de uithardingstijd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu