Dubbelglas in bestaande enkelglas kozijnen en deuren.

Hvdk

  • #1
Mijn huis heeft nogal wat enkelglas. Ik zou een gedeelte graag zelf willen vervangen. Is namelijk goedkoper dan dit uit te besteden.

Kan ik in een openslaand raam (tuimel met aan de onderkant scharnieren) of een deur zomaar dubbelglas zetten? Ik dacht aan 5-13-4 hr++.
- Dit ivm het extra gewicht van het dubbelglas?
- Pas dit dan in een enkelglassponning?
- Klopt het dat je de glasmaat ook 7mm kleiner moet nemen dan de sponningmaat?
- Dat je ook rekening moet houden met 2 x 4mm voor het schuimtape aan weerszijde van het glas?

Volgens mijn berekening zou je dan 30mm dikte nodig hebben voor dit dubbelglas, inclusief het schuimtape?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Uw berekening klopt. Deze dikte past niet in de enkelglas sponning die ( dikwijls) niet dieper komt dan 17 mm.

U moet dan de dubbelglasdikte aanpassen en gebruik maken van opdeklatten. Dieper frezen van de sponningen is ook een optie doch geen klusje voor DHZ-er met alle respect.

Verzwaar zonodig de valhaken van het tuimelraam.

U kunt een omtrekspeling aanhouden van 7 mm ivm steunblokjes.

Ik zou toch voor uw gemoedsrust een offerte door de glasboer laten maken. Als u geen ervaring hebt in het plaatsen van dubbelglas in enkelglas sponningen kan het avontuur teleurstellend aflopen. De kosten zouden u wel eens mee kunnen vallen.
 

Hvdk

  • #3
Ik kan er over nadenken er in te laten zetten. Maar een eerder offerte was voor een deur en een raam 420,- en als ik het zelf doe rond 180,-. Vind ik best wel schelen.
Ik ben wel handig heb in het verleden ooit een meubelmakersopleiding gevolgd, maar glas is inderdaad wel wat anders. Zelf zat ik te denken aan opdeklatten.
Moet je bij een deur ook nog extra scharnieren plaatsen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Dat ligt aan het oppervlak van het te plaatsen glas en hoeveel stapeldelen - helaas schrijft u het model deur er niet bij- de deur heeft. Zijn dat er 3 dan is het wel raadzaam een extra scharnier aan de bovenzijde bij te plaatsen. Zijn het er 7 of 8 dan is de gewichtstoename niet echt groot.
 

Hvdk

  • #5
Ik zal er morgen wat foto's van nemen.

By the way: Ik heb het idee dat op de benedenverdieping ook gebruik is gemaakt van opdeklatten. Dit is de enige verdieping die dubbelglas heeft.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Kijk dan tussen de bladen van het glas. Daar staat de bladafmeting aangegeven. Als de sponningen orgineel zijn gebleven kunt u die dikte voor dubbelglas aanhouden icm opdeklatten.
 

Hvdk

  • #7
Ik zie wel wat getallen staan, maar kan het nog niet echt ontcijferen. Maar ik wil wel HR++ glas en dat zit er nu waarschijnlijk niet in.
Maar naar mijn idee zijn er wel meerdere type opdeklatten te koop en voor verschillende diktes.
Wat ik alleen niet helemaal snap dat je afdeklatten heb met ventilatie. Wanneer je deze gebruikt en hoe?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Aan de onderzijde. Condens afvoeren aan de stijlen en bovenzijden heeft niet zoveel nut.
U merkt dat het toch niet zo eenvoudig is om zonder deskundige hulp verder te komen.Vandaar mijn suggestie een vrijblijvende offerte te laten maken. Heeft u de toe te passen materialen op een rijtje die u als compensatie door de offertemaker kan laten leveren.

Hou er rekening mee dat het niet goed plaatsen van opdeklatten openstaande naden tussen topafdichting en lat gaat vertonen waardoor vocht kan indringen.
 

Hvdk

  • #9
Deskundige hulp/ info is zeker handig, maar ik leer snel en werk erg nauwkeurig. Vandaar dat ik ook informatie aan het inwinnen ben.

Ik heb bijvoorbeeld ook de gehele electriciteit van mijn huis zelf ontworpen en aangelegd en dat voor 4 verdiepingen. Dit terwijl ik er niet voor geleerd heb en ook nooit eerder had gedaan. Kennis heb ik allemaal via internet, wat collega's en dit forum opgedaan.
De tekeningen heb ik laten controleren door een deskundige en ik heb de installatie laten keuren door een erkend bedrijf. Wat allemaal dik in orde.

Maar ik zal zeker een vrijblijvende offerte laten maken.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Een spouwdikte van 13mm voor dubbel glas is opvallend, ik heb dat nog niet eerder gezien. Overigens is dubbelglas het meest effectief met een spouwdikte van minimaal 15mm. Je komt dan voor dubbelglas in totaal op 24mm, dat is een vrij gebruikelijke dikte.

Voor vaste ramen (e.e.a. afhankelijk van wat je kwijt kan in je kozijnen) gaat dat meestal prima maar een dergelijke dikte is lastig in openslaande deuren of ramen kwijt te kunnen, zelfs met opdeklatten. Daar kies ik meestal voor een kleinere spouw, bijvoorbeeld 9mm. Je komt dan op 18mm glasdikte. Samen met ietsje dunner glasband (3mm is er namelijk ook) kom je dan in totaal op 24mm en vaak red je dat wel icm met opdekletten in een bestaand openslaand raam of deur.

Ik zou allereerst eens even je sponningsdiepte gaan opmeten. Meten is weten. Zo lang je niet hoeft te frezen kan je het makkelijk zelf doen.
 

Hvdk

  • #11
13mm spouwdiepte kun je gewoon bestellen en is nog net HR++. Hieronder word het HR+. Als ik dan toch ga vervangen, dan HR++. Maar als je zegt 15mm is het beste, moet ik eens gaan kijken of dat past.
Hoe kun je dat trouwens meten als de ruit er nog in zit? Want ik weet nl niet hoe dik de ruit is.
Bestaan er ook geen opdeklatten waar een sponnig is uitgefreesd? Ik meende deze te hebben gezien ergens op het internet.

In het huidige dubbelglas kan ik alleen de code: 1991-2 ontdekken en dan nog een soort van merknaam (onleesbaar).
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #12
Net even gegoogled, ik las dat er zelfs HR++ dubbelglas met een spouw van 12mm is. Maar het rendement is het beste vanaf 15mm.

Over de sponningdiepte: je kunt toch van 2 kanten meten hoe diep het glas zit? Kozijndikte - (totaal van beide metingen) = glasmaat.

Opdeklatten met uitfreesde sponning bestaan ook. Overigens is zo'n klusje ook prima zelf te doen met een frees. Goede reden om zo'n ding te kopen, altijd handig en je kan zelf de diepte bepalen :mrgreen:
 

Hvdk

  • #13
Over de sponningdiepte: je kunt toch van 2 kanten meten hoe diep het glas zit? Kozijndikte - (totaal van beide metingen) = glasmaat.
Natuurlijk hoe simpel kan zoiets zijn.
Net gemeten: sponningdiepte is 21mm. De ruit zit nu met stopverf vast.
Ik zou een sponningsdiepte nodig hebben van 30mm (glas 4+5+15+ 2x3 band)


Moet ik nog een sponning van 9mm uit de opdeklat frezen. Is dat niet erg veel? Dan krijg je denk ik toch wel een opdeklat van een cm of 2. Wel erg dik lijkt me?
De sponning in het raam dieper maken + die van de opdeklatten is dat misschien een idee?

Of is het sowieso niet te doen voor dit type raam?



 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #14
Nou, dat is een vrij zuinig kozijntje. Je hebt weinig vlees om te frezen hoor. Ik zou hier niet met 5-15-4 gaan werken, veel te groot en te dik voor zulke iele stijlen. Glas zit er vanaf de binnenkant in dus je krijgt de opdeklatten aan de binnenkant. Heb je die tussenstijl er ook nog in. Fraai wordt het allemaal niet met dikke opdeklatten.

Ik zou 5-9-4 glas gebruiken, hoef je met 3mm glasband nog maar een beetje te frezen in een relatief dunne opdeklat.

Zo blijft het nog relatief elegant. Zo'n huis wat je hebt krijg je toch nooit naar knappe isolatiewaarden.

Mazzel je nog dat je raam aan de onderkant scharniert voor de gewichtsverdeling. Als de scharnieren aan de zijkant zitten heb je kans dat het hele verband er uit gaat met zo'n zwaar dubbelglas raam.

Of een compleet nieuw raamkozijn maken op de gewenste dikte, je kan nog wat naar binnen toe. Zo verschrikkelijk goed is het huidige kozijn niet. Keuzes..keuzes...
 

Hvdk

  • #15
Tja keuzes....
Inderdaad wel een fragiel raamkozijntje. Het is een huis uit de jaren 50. Het probleem is dat dit raam in mijn trappenhuis zit en nogal wat impact heeft op diverse verdiepingen. Een nieuw kozijn zal wel beter zijn.

Volgens mij gaat het glas er van buiten in, want daar zit het stopverf. Misschien is het een optie om er een dicht kozijn van te malen ipv van een valraam, want het tocht ook nogal tussen alle kieren door.
Als ik het raam er uit zal halen en er een frame in zal maken, kan ik daar toch gewoon het glas in plaatsen en vastzetten met glaslatten? Het kozijn zelf is wel goed. Of er een sponning infrezen.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #16
Ik zag zo'n dikke kit/stopverf rand van binnen en dacht dat je dat bedoelde met stopverf. Aan de buitenkant is wel logischer ja :mrgreen:

In dat geval zou je wel kunnen frezen maar niet te gek diep hoor. En aan de buitenkant zal het er allemaal niet fraaier op worden. Maar ik vraag mij af wat je wilt bereiken als het nu ook allemaal tocht als de ziekte door alle kieren rondom. Dat los je niet op zo, al neem je een spouw van een halve meter met je dubbelglas :mrgreen:

Vast raam is natuurlijk het beste. Ik weet niet of je daar een frame voor moet maken, ik heb vast glas wel eens direct in de sponning gezet bij het verwijderen van het klapraam (was uitzetraam, is wel wat anders dan dit), maar e.e.a. is afhankelijk of de huidige constructie daar zo geschikt voor is. Ik kan dat zo niet zien. Het gaat er om dat je een sponning hebt.

Je kan ook even wachten of iemand anders hier reageert, soms heeft iemand anders beter ideeën.
 

Hvdk

  • #17
Er zit inderdaad een sponning in van krap 10mm. Behalve aan de onderkant dacht ik zo te zien. Ik was natuurlijk wel van plan tochtstrippen te gebruiken.

Met een frame bedoel ik de huidige sponning verhogen.



Alleen een probleempje met een vast raam het kan niet meer open en af en toe wat frisse lucht is ook niet onaardig. Keuze, keuzes...

Kijk als geld geen rol speelt, zijn de keuzes een stuk minder lastg. :idea:
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #18
Wat je tekent kan natuurlijk prima.

Met een vast raam kan je ventilatieprobleem oplossen door bovenin een afsluitbaar ventilatierooster te plaatsen, zoals je ook in veel nieuwere woningen ziet. Je plaatst zo'n rooster bovenop het glas (dus je glas wordt dan 8 of 10 cm minder hoog) en monteert hem samen met het raam.

Het is ook minder inbraakgevoelig dan de huidige constructie.
 

Hvdk

  • #19
Moet ik dan verder nog ergens rekening mee houden qua type/ soort glaslatten? Ik heb wel eens gelezen over ventilatiegaatjes onder de glaslatten of hoef ik mij daar geen zorgen over te maken?




Gewoon tape aan weerszijden van het raam, wigjes eronder voor de afstand, glaslatten vastzetten en aan de binnen en buitenzijde van het raam afkitten?

Of ben ik nog iets vergeten?

Hoe hoog moet de sponningsdiepte zijn aan de binnen en buitenzijde?
dikte glaslat?
Raam is ±800m breed en 1200mm hoog.
Zelf zit ik dan te denken aan een ruit: HR++ 4*-5-15mm spouw met eventueel een kruisroede of wienerspros. Dit laatste om het raam nog een beetje te laten lijken op het oude. Waarschijnlijk ook nog met een ventilatierooster. :wink:
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #20
Zoals Kees al aangaf dien je onderaan een geventileerde glaslat te gebruiken. Altijd bij HR++.

Maat glaslatten hangen af van de sponningdiepte, gebruikte dikte van glasband/dubbelglas en hoogte. Sponninghoogte moet minimaal 17mm zijn.

Kijk anders eens hier op: monteren dubbelglas pdf
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu