Dubbele groep boven aanrecht verplicht

MichielD

  • #1
Afgesplitst van WCD boven aanrecht

Moet het echt? Of is het een richtlijn?
Zo snel kom je toch niet aan 16A? Ik heb niet genoeg op het aanrecht staan om dat te halen.
 

Gerrit

  • #2
Het is echt verplicht.
 

Appeltje

  • #3
MichielD schreef:
Zo snel kom je toch niet aan 16A? Ik heb niet genoeg op het aanrecht staan om dat te halen.
Heb je een waterkoker en een koffiezetapparaat/senseo? > Gehaald! :)
 

MichielD

  • #4
Waterkoker en een koffiezetapparaat dat nooit gebruikt wordt (als het nog op de aanrecht staat).
Maar die twee trekken samen geen 16A.

Naar mijn idee lijk het me wat doorgeslagen, allemaal. Ik heb momenteel 9 groepen, waarvan er nog één vrij is. Nu heeft de keuken totaal twee groepen: vaatwasser/close-inboiler met zo'n speciaal verdeelblok, één voor de rest (dus ook de combimagnetron). Dus die vrije groep moet sowieso naar de keuken.

Het is toch eigenlijk geen drama als een groep doorslaat? Als je in de keuken één groep zou hebben voor het aanrecht en je zet vervolgens meer dan 16A aan, dan doet die groep toch waar hij voor bedoeld is: uitslaan.
En is het niet zo dat hoe meer groepen je hebt, hoe groter de kans is dat de "gemeentestop" eruit vliegt?
 

Gerrit

  • #5
Je hebt recht op je eigen mening, maar de vraag was of het voorschrift is.
Het antwoord is ja.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #6
MichielD schreef:
Het is toch eigenlijk geen drama als een groep doorslaat?
Ik denk niet dat je installatie ervan opknapt als je hem iedere keer overbelast totdat de zekering springt. :?
 

MichielD

  • #7
Dan loop je dus tegen de beperking van het systeem aan. Waar ik op doelde, is dat het "oneindig" plaatsen van extra groepen niet echt positief is. Een groep is gemaakt om door te slaan, daar is dat ding voor.

Ik vind het raar dat in een keuken twee groepen moeten, omdat daar toevallig een aantal losse apparaten kunnen staan die, als ze allemaal tegelijk aanstaan, voor een overbelasting kunnen zorgen. Ik kan van veel voorschriften de logica of de achterliggende gedachte inzien, maar niet van deze. Het is niet veiliger; eerder minder veilig, omdat mensen de illusie krijgen dat alle apparaten wel tegelijk aankunnen. De groep slaat toch niet door.
 

Gerrit

  • #8
Ondanks uitgebreide uitleg van het geheel ga je toch door je eigen mening op te dringen. Een zekering of automaat is gemaakt om te beveiligen en niet om door te gaan.
Het lijkt mij dat er afdoende op de vraag is geantwoord en voortzetting geen zin heeft.

Slotje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu