Dubbele dubbelpolige serieschakelaar hulp gevraagd

Peter202

  • #1
Voor de badkamer renovatie wijzig ik de twee schakelaars naar 1 dubbele, maar ik krijg het niet aangesloten dat beide lampen afzonderlijk te bedienen zijn.

Het is een schakelaar zoals de bijgevoegde afbeelding maar dan met 2 schakelaars ipv 1tje .

dus ik heb fase en nul en dan 2x 2 draden voor de verlichting.

 

Peter202

  • #2
Dit is dus mijn schakelaar.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
De schakelaar in je tweede bijdrage is naar mijn idee geen dubbelpolige, maar een dubbele wisselschakelaar. Een extra duur ding voor deze plek, een normale 'serieschakelaar' zou volstaan. Zo'n dubbele wisselschakelaar heb je alleen nodig op een plak waar twee 'hotelschakelingen' gebruikt worden, bijv. op de overloop.

Wat is eigenlijk de reden dat je dubbelpolig wilt schakelen? Dat is normaal gesproken helemaal niet nodig.

De kleuren die je getekend hebt kloppen niet. Voor dubbelpolig zou dat vóór de schakelaar blauw (nul) en bruin (fase) zijn, na de schakelaar blauw en zwart.

Voor een serieschakelaar zijn de kleuren aan de 'ingang' bruin of 2 x bruin, aan de uitgangen 2 x zwart. Blauw heeft daarbij niets te zoeken op de schakelaar.

Plaats eens een foto van de situatie op de plek waar deze schakelaar moet gaan komen, dus van de daar aanwezige draden.

Ik ben uitgegaan van de in NL verpolichte kleuren. Van de Belgische heb ik geen verstand.
 

Blauwbloes

  • #4
Niko maakt bij mijn weten geen dubbele tweepolige schakelaars onder een afdekplaat.

Neem aan dat dit in BE is. Het is al heel lang geen verplichting meer om tweepolige schakelaars te gebruiken in de badkamer.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu