Dubbel glas achter enkel glas (driedubbel glas?)

Whiskey

  • #1
Hallo

Ik ben met een huis bezig om het te kopen, nu zit daar in de meeste kozijnen 2 x een enkel glas in, dus 1 glas buiten een luchtlaag (spouw) van ongeveer 4cm er tussen en dan nog een enkel glas, het zit gewoon netjes in de kozijnen weggewerkt.

Nu had ik het idee om dan alleen de achterste ruit enkel glas te vervangen voor een hr++ ruit, er is daar dikte genoeg voor.
Maar zou het veel schelen? en is het verstandig om dus 1 enkel glas aan de buitenzijde te hebben en dan een hr++ ruit binnen?

Of zouden de 2 enkele ruiten met een spouw van 4cm ook al redelijk in de buurt van hr++ zitten?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
2 lagen enkel glas is te vergelijken met het eerste dubbel glas. HR++ glas is veel beter. Dit komt door coatings en gas tussen de lagen. Info

Ik denk dat HR++ het best aan de buitenkant geplaatst kan worden, in verband met die coating.

Bij voor- of achterzet beglazing moet de spouw ertussen geventileerd worden. Dit is het beste met buitenlucht (vanwege de vochtigheid van binnenlucht). Met dubbelglas aan de buitenkant verlies je hiermee een deel van de voordelen (isolatie, comfort).

Mijn advies is om alleen HR++ glas te plaatsen en de tweede glaslaag weg te laten. Wil je nog meer isolatie, kies dan drielaags glas.
 

Whiskey

  • #3
Bedankt voor je reactie,

Het dubbelglas dacht ik aan de binnenkant omdat als ik als leek zijnde de kozijnen bekijk je de ruiten vanaf de binnenkant moet plaatsen dus dan zou het binnenste ruit alleen vervangen kunnen worden.

de 2 lagen enkel zitten er al, driedubbel glas vind ik veel te duur worden voor wat je krijgt, ik denk dat het ook alleen hr++ wordt dan,

Misschien nog andere met een mening?

de enkel aan de buitenkant (die er al zit) is dus eigenlijk de optie met hr++ erachter of beide enkele eruit en vervangen door 1 hr++ ruit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu