Droogtijd nieuwe betonvloer voor egaliseren + primer

Pijnboom

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een betonvloertje gestort (~4 M2, op zwaluwstaartplaat, ~50mm en wil natuurlijk graag verder.

Hiervoor moet ik de vloer egaliseren met egaline, daarna tegelen.

Hoe lang moet ik wachten voordat ik kan beginnen met egaliseren? Moet daarvoor het beton eerst helemaal uitgehard zijn of niet? (ik kan er vanaf de zijkant nog bij omdat ik de zijmuur nog open heb gelaten...)

Heeft een en ander nog invloed op de hechting? (Ik kan me voorstellen dat het beter hecht als het beton nog vochtig is).

Moet ik sowieso primer gebruiken of is dat op een nieuwe vloer niet nodig.

Alvast bedankt voor jullie enthousiaste antwoorden (en ongetwijfeld wederom levendige discussies,

Pijnboom.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarom wilt u de vloer egaliseren ?
Als de vloer redelijk vlak is dan kunt u met een grove lijmkam of een dikbedlijm de tegels in 1 keer leggen.
Na 4 a 5 dagen kunnen bij een goed geventileerde ruimte de tegels gelegd worden. (of de egalisatie)

Primer is in beide gevallen niet nodig.
 

Hazes026

  • #3
De betonvloer moet goed droog zijn, dit kan soms lang duren 1cm dikte = 1 week droogtijd in de regel. Maar met een klein opervlakte droogt het natuurlijk veel sneller.
Voor het aanbrengen van de egaline altijd een primer aanbrengen, en voor tegellijm geld het zelfde.
 

Hazes026

  • #5
Egaline moet altijd voor gestreken worden anders knapt hij er zeker af, mits je egaline hebt met primer erin zoals de merk verwijderd, mod 990
 

Pepjo

  • #6
Mits = tenzij in dit geval, neem ik aan. :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
@ Hazes026, de vraag van de TS was wanneer er egaline of tegelllijm toegepast kan worden op een pas gestorte betonvloer.

Bij een pas gestorte vloer is er geen (sterke) zuiging aanwezig en is het niet nodig eerst een primer aan te brengen, dat geldt voor egaliseren en tegellijm.
 

Hazes026

  • #8
Waarom risico lopen om 1 liter primer?
 

Pijnboom

  • #9
Heren,

Zoals verwacht een levendige discussie, maar ik weet genoeg:
- Ik wacht nog even met verder werken aan de vloer (ik heb nog genoeg andere klusjes) - des te langer 'ie droogt - des te beter

- Ik check de vlakheid van de vloer, als deze vlak genoeg is (max ~ 2mm denk ik), lijm ik de tegels er gelijk op, anders gebruik ik egaline

- Ik haal toch ff. een litertje primer, hoewel ik vermoed dat het niet nodig is..

Groeten!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu