Droogtijd betonnen vloer

Danny B

  • #1
Kan iemand mij vertellen wat de droogtijd is van een zojuist gestorte betonnen vloertje van 500 x 200 x 12 cm....

... Om op te lopen;
... En om er een tegelvloer overheen te leggen?

Alvast dank!
 

Danny B

  • #3
Heb ik gedaan: niet veel over te vinden, vandaar mijn concrete vragen!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Kijk op deze vraag.

Succes.
 

Amdusias

  • #5
Om je veel zoek werk te besparen.

Beton is na 6 uur ontkistbaar.. wat dus inhoudt dat als je 24 uur wacht, je er gewoon overheen kunt lopen.

Wat betreft het tegelen: durf ik niet te zeggen.
Komt er niet een cementdekvloer overheen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Afgetrild beton kan na ± 6 uur wel ontkistbaar zijn, is het niet afgetrild dan duurt het zonder meer 2 tot 6 uur langer, afhankelijk van de weersomstandigheden en de hoeveelheid water bij het aanmaken van het beton.
Meestal wordt zelfgestort beton niet afgetrild, hier ga ik in deze vraag van uit.

Tegelen kan wanneer de vloer op het oog goed droog is, hoe lang dit duurt hangt ook weer van de hierboven beschreven factoren af.

Voor het tegelen moet de cementsluier met een harde borstel of hogedrukspuit verwijderd worden, doet u dit niet dan loopt u het risico dat de lijm niet voldoende hecht en de tegels na verloop van tijd los gaan liggen.
 

Danny B

  • #7
Hartelijk dank voor alle antwoorden;
Ik ga voorzichtig beginnen!

Nogmaals dank.
 

Amdusias

  • #8
Afgetrild?... uh? Zijn er mensen die dat niet doen dan? :lol:

En ik zie die link niet echt met de droogtijd, zelf aangemaakt kan ik nog wel inkomen, maar het aantrillen een factor is bij verharding.. snap ik niet helemaal. :?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Je wilt niet weten wat je allemaal tegenkomt, veel mensen storten beton zonder aftrillen vooral voor schuurtjes en aanbouwen.

Een aannemer heeft me ooit uitgelegd dat de massa compacter wordt en het overtollig water naar boven drijft, de deeltjes zand, grind en cement komen dus dichter tegen elkaar te liggen.
 

Amdusias

  • #10
Ik weet waar de het aantrillen voor is... maar ja zou mischien wel zo zijn dat het dan sneller droogt. Wij trillen altijd aan, en daar kun je trouwens ook mee in de mist gaan, door te veel trillen ontmengt je beton, en heb je er nog niks aan...

Maar zoals bij vloertjes, is het niet indirect een drama als er niet getrild is. Aangezien het vaak geen constructief onderdeel is van de schuur, maar meer gewoon dat ze van de tegels afwillen die er al liggen.. (heb het paar keer gezien dat het zo ging).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu