Drijvende Ferrocement platform

Scheer

  • #1
Ik ben woonachtig in Kampala aan Lake Victoria. Mijn nieuwe uitdaging is drijvende lodges op het meer. Als basis hiervoor wil ik gebruik maken van ferrocement. Vervolgens wil ik de platform dan opvullen met purschuim of polystyrene in combinatie met lege plastic flessen. Alleen is hier weinig te krijgen en moet je een beetje creatief zijn. Mijn vraag is wat voorstellen tav het opvullen met misschien allerdaagse dingen.
Natuurlijk wil ik als nederlander een milieu vriendelijke, robust en goedkope oplossing
 

Swblom

  • #2
Waarom wil je opvullen? Een lege drijver is gemakkelijker te onderhouden en minder werk.

Mocht je toch met polystyreen aan de slag willen kun je je de vraag stellen waarom je met ferrocement wil werken. Een stevig frame op polystyreenblokken geeft ook drijfvermogen.

PUR is sowieso zwaarder dan polystyreen en zal bij langdurige blootstelling aan water toch vocht opnemen. Mocht er dus dus op de een of andere manier een beetje water in de drijver komen dan zal dat uiteindelijk opgenomen worden door het PUR. Hiervan zijn genoeg voorbeelden bekend bij volgeschuimde polyester boten.
 

Scheer

  • #3
Dank je. Het idee van opvullen is een soort extra beveiliging, je wil niet dat gasten zwemmend wakker worden. Misschien is het dan toch handiger alleen lege plastic flessen te gebruiken met een solar pomp. Dit is allemaal veel eenvoudiger te onderhouden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ferrocement is erg arbeidsintensief. Is het wel het geschikte materiaal voor zo'n groot oppervlakte?

Woonarken in NL worden voorzien van een betonnen bak als drijver. Is trouwens niet iets wat je zelf even maakt...
 

Scheer

  • #5
Arbeid is goedkoop in Afrika en qua materiaal is ferrocement volgens mij goedkoop. Alternatieven zijn plastic tonnen of metaal. Ik ben in eerste instantie met een boothuis om wat ervaring op te doen met ferro cement voordat ik een drijvende lodge bouw.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu