Draagmuur? Muur tussen eethoek en keuken verwijderen

Royke-87

  • #1
Goedenavond mede-klussers.

Over een paar maanden krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huisje.

1 van de dingen die we graag willen doen is de muur tussen eethoek en keuken verwijderen.

We zien wel dat er een (soort van) balk over de lengte van de muur loopt, deze zal dan ook waarschijnlijk moeten blijven zitten als we de bakstenen eronder weg willen halen, maar ik weet niet zeker of dat we het op de één of andere manier toch nog moeten verstevigen, of dat de huidige constructie erop gemaakt is om de bakstenen weg te halen.

De keuken is tijdens de bouw van het huis meteen erbij gebouwd, op de eerste verdieping rust op de muur waar we het over hebben een buitenmuur.

Hopelijk zeggen de bouwtekeningen voldoende.








Bedankt voor alle antwoorden
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Heb je ook een tekening van de fundering?

die betonbalk kan er ook zitten on de overgang van 1/2 steens naar spouwmuur mogelijk te maken.
 

Royke-87

  • #3


Bedankt voor het reageren.

Hopelijk heb je iets aan de foto’s die ik heb toegevoegd.

Zo gek veel meer foto’s heb ik helaas niet 😪
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Er zit een fundering onder die muur is dragend
 

Royke-87

  • #5
:cry: :cry: Helaas.


Dat wordt dan maar een bedrijf inschakelen.

Zijn er bedrijven die alles van a tot z regelen wat betreft het slopen van de draagmuur en het verstevigen?

Of zal ik meerdere bedrijven moeten inschakelen (1 voor bouwtekeningen, 1 voor constructieberekening, 1 voor te slopen en 1 voor te plaatsen?)

Iemand een schatting/indicatie wat dit grapje kan gaan kosten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Vraag een paar offertes aan bij aannemers, die hebben ook wel adressen van constructeurs.
Kijk uit want er zijn cowboys die misbruik maken van de schaarste aan personeel en veel te hoge prijzen hanteren, ook op internet is vaak wel wat te vinden over de diverse bedrijven.

Prijsopgave op het forum geven we niet.
 

Ambidexterity

  • #7
Op de laatste foto, eerste post waarop de blauwe lijntjes zijn gezet, is dat niet toevallig al een draagbalk/latei?

Je kan een constructeur in de arm nemen om dit te laten berekenen, kost geld, maar het is wel je huis die je ook veilig wilt hebben. Zomaar een sloophamer even gaan rammen zou ik niet doen.
 

Royke-87

  • #8
Excuus voor de late reactie ik heb denk ik over het mailtje heen gelezen dat ik een nieuwe reactie had.

Er loopt inderdaad een betonnen latei.
Ik heb een constructeur ingeschakeld en deze vertelde mij dat hij zonder de type wapening en klasse beton niet met zekerheid kon zeggen of deze de bovenmuur kon dragen.

Nou staan er 3 straten verderop 2 identieke huizen als de mijne, heb daar aangebeld en gevraagd of hun de muur nog hadden.
Deze hadden zij ook nog maar volgens hun kon de muur er gewoon uit, hun dochter wou het huis overkopen en deze had een bouwbedrijf er naar laten kijken, volgens hun zou er zelfs een HEA180 balk onder de betonnen latei lopen
Dit kan ik echter nergens echt duidelijk terug vinden op de bouwtekening die ik ondertussen in mijn bezit heb, dus het is nog even aftasten wat ik kan.

Ik heb ondertussen wel een vergunning voor het verwijderen van de draagmuur, maar een bedrijf inhuren om een balk te plaatsen om er vervolgens achter te komen dat er al een balk zit zie ik niet zitten.

Ik vermoed dat de overduidelijke balk die onderin zit dus een stalen balk is die met een bekisting is weggewerkt.

Iemand tips of suggesties hoe ik er achter kan komen of het inderdaad een wegwerkte balk is? Misschien met een boormachine een gaatje boren of zeg ik nu iets geks?

Ik heb nog een foto toegevoegd hoe ik er nu tegenaan kijk.

Bedankt voor het meedenken.

Ge,
Roy

 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
"deze had een bouwbedrijf er naar laten kijken, volgens hun zou er zelfs een HEA180 balk onder de betonnen latei lopen "
vragen welk bedrijf dat was en die ook bij jou langs laten komen?
 

Royke-87

  • #10
Ik vrees dat hun voor hetzelfde probleem als mij komen te staan.
De mensen 3 straten verderop hebben een gedetaileerd boekje waarin zou staan dat een stalen balk is gebruikt. Dit boekje hebben wij niet ( de oude bewoners kunnen zich het boekje ook niet heugen )

En klakkeloos er vanuit gaan dat ons huis het dan ook maar zou hebben ondanks dat het door dezelfde aannemer is gebouwd gaat niet werken 😂

Heb contact gehoud met het bedrijf wat ons huis destijds heeft gebouwd, deze is overgenomen door de zonen maar die hebben niks meer op archief 😥
 

Ambidexterity

  • #11
Stuk bekisting weg breken en kijken wat er achter zit?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Pak een magneet, dan merkt u snel of er staal zit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu