Draadsnijden 1/2 gasleiding

Benergy

  • #1
Beste Klussers,

Mooi fornuis aangeschaft maar door de plaatsing van de gasleiding staat ie nu 5 cm van de muur. :x
En dat vinden naast niet zo mooi ook erg onpraktisch. Vuil enzo.
De gasleiding is een 1/2 dikwandig stalen leiding en komt recht uit de vloer omhoog. In de vloer verdwijnt ie met een (aangebogen)bocht richting gasmeter.
Losdraaien van de staande pijp en iets nieuws er in fitten is dus geen optie.
Ik dacht aan afzagen en met een knelfitting met een kunststof knelring een nieuwe aansluiting te maken.
Kunststof knelringen blijken echter verboden in deze situatie. Waarom eigenlijk weet iemand dat?
De enige remedie lijkt dan om 7 centimeter boven de vloer af te zagen en dan draad te snijden en een schroefbus fitten. vandaar uit met een stukje koper rechtsaf naar een gaskraan.
Echter de staande gasbuis zit maar 2,5 cm vanaf de tegelmuur. Zijn er snij-ijzers die daar passen of is dit onbegonnen werk :?
In mijn herinnering zijn die snijkoppen nogal flink.
Vind het trouwens onbegrijpelijk dat hier nooit een slimme kneloplossing voor is bedacht. Er moeten toch duizenden huizen zijn waar je dit soort problemen tegenkomt.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Bij het toepassen van een knelfitting met een kunststof knelring is de gasdichtheid onvoldoende gegarandeerd. Vandaar dat het niet mag worden toegepast. Ook bij CV (water) heeft de kunststof knelring niet de voorkeur vanwege de kans op lekkage.

Probleem met knellen is onder andere de tolerantie van de afmeting van de buis, het niet zuiver rond zijn van de buis en een niet altijd even glad oppervlak. Kortom knellen is gewoon niet goed mogelijk. Vandaar dat er ook geen kneloplossing beschikbaar is.

Als er geen ruimte is om draad te snijden (2,5 cm zal niet genoeg zijn), dan heb je andere opties, zoals het vernieuwen van de gehele gasleiding of bijvoorbeeld een stuk aan de leiding te laten lassen.
 

Tiho

  • #3
Het is ook mogelijk om het met een perskoppeling te laten doen.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
Met een perskoppeling heb je alleen nog steeds het probleem van de beperkte ruimte.
 

Benergy

  • #5
Dank voor jullie reacties.
Wat voor perskoppeling mag/kan er op dikwandig staal worden gebruikt?
Ik keek bij de roodkoperen koppelingen van bonfix en daar zag ik enkel spul voor 22mm, niet voor 1/2"
Klemapparaat leek me niet zo groot voor dat systeem
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Viega megapress-G is geschikt. Moet je wel een installateur vinden die dit systeem gebruikt. Voor huisinstallaties is het niet gebruikelijk om toe te passen.

Persoonlijk denk ik dat je makkelijker een installateur kunt vinden die een stuk aan de gasleiding kan lassen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu