Douglas pergola vragen

Markheersink

  • #1
Ik ben bezig om een pergola aan ons huis te maken die zal bestaan uit 2 parallelle liggers van 3,5 m op ongeveer 1 m uit elkaar. Aan 1 zijde maak ik deze vast aan het huis, aan de andere kant staat deze op 2 palen, die op betonpoeren staan en zijn de parallelle balken met elkaar verbonden verbonden, alles douglas 120x120mm

Ik zit met enkele vragen:
  • Is het mogelijk een overspanning van 3,5 meter te maken met douglas balken van 120x120mm? Pergola zal in de loopt der tijd wel begroeien, verder geen geplande belasting
  • Heb ik aan de niet-huis-zijde schoren nodig of levert het huis voldoende stevigheid?
  • De bevestiging aan het huis wilde ik uitvoeren door een balk aan de muur te maken waarop de liggers steunen. Zijn chemische ankers hiervoor noodzakelijk of kan dit ook met slagpluggen?
 

Herbiek

  • #2
Ik heb recentelijk mijn veranda frame met de korte kant (4 meter breed en 8 meter lang) gebaseerd op palen van 150x150 en liggers van 150x200 aan de achterkant van mijn garage vastgemaakt met zware hoekijzers. Deze zitten in de achterkant van de garage muur met 2 houtdraadbouten/pluggen van 12 mm en in het Douglas hout met tellerkop schroeven van 10mm (die ik nog had liggen).

Merk goed dat als ik over het verandadak loop, de kant van de garage erg robuust aanvoelt (Gaat geen kant meer op). De andere kant die niet vast zit beweegt wel iets en heeft zeker schoren nodig op de richting parallel aan de garage. Als je maar 1 balk haaks op je huis bevestigd heeft die schoor niet zoveel zin. Beweging van/naar huis is er namelijk niet, alleen in de richting parallel aan je huis.

Verder heb ik nog een pergola gemaakt van dezelfde 150x150 douglas palen die 1 meter diep in de grond staan (zie https://www.klusidee.nl/Forum/topic/fundering-voor-zware-pergola.112184/)
3,5 meter overbruggen met 120x120 met alleen plantenbegroeiing als belasting moet zeker lukken.
 

Markheersink

  • #3
Top, dank voor de bevestiging
 

Markheersink

  • #4
Nog even inhakend op mijn eerdere vraag.
zoals gezegd plan ik de beide pergola balken aan de muurzijde op een balk (120x50, 1m lengte) te leggen die ik aan de muur wil bevestigen. Zou het voldoende zijn om deze met 3 houtdraadbouten vast te zetten? Of is een chemisch anker echt nodig?
aan de niet-muurzijde staat het geheel op 2 palen, rusten op betonvoeten en voorzien van schoren
 

Herbiek

  • #5
Douglas weegt ongeveer 700kg/m3
Jouw 2 liggers van 3,5m meter lang (120x120) hebben een inhoud van 0,12x0,12x3,5x2 = 0,1008 m3 dus gewicht = 70 kg

Als ik het goed begrijp dan staat de helft staat daarvan op palen, de andere helft van het gewicht komt op die muurbalk van een meter. Dat is dus ongeveer 35kg. Weet niet hoe zwaar de planten worden die er overheen groeien in de loop van de tijd?

3 houtdraadbouten van 10 of 12 mm dik op een stukje balk van een meter kunnen echt wel 35 kg aan. Zorg wel dat die houtdraadbouten minstens 7 cm of liever nog 10cm de muur in gaan en zorg er voor dat je het gruis uit het geboorde gat goed wegblaast (anders doet een plug ook minder goed zijn werk).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu