Douglas halfhoutsverbinding - tips gevraagd

Er_nn

  • #1
Ik ben een set tuinbanken aan het maken, waarvan de dragende constructie voor zitting en rug uit twee Douglas balken bestaan die in een hoek van 70 graden met een halfhoutsverbinding aan elkaar komen (zie afbeelding)
Het gaat om balken van 200 x 200 mm, dus pen/wang telkens elk 100 mm.
Ik ga de verbinding verlijmen, maar wil er toch nog iets van een verbinder in hebben om de boel bij elkaar te houden. In eerste instantie dacht ik een 4 tal dikke vlonderschroeven (5 x 80mm) maar een bevriende collega raadde dit af omdat het niet sterk genoeg zou zijn (het Douglas vertoont wat schuren en is duidelijk nog aan het drogen dus er zit nog wel wat spanning in).

Nu een paar opties bedacht
1) ik draai er 2 fretbouten/houtdraadbouten in bijv. 8 x 120, maar ik vraag me af of dit stevig genoeg is, of dat de boel op den duur dan toch uit elkaar kan trekken..
2) ik vond ter vervanging van houtdraadbouten ook flenskopschroeven/ lenskopschroeven, daarvan wordt gezegd dat ze net zo sterk zouden zijn als houtdraadbout.. zou dit voldoende zijn, 2 stuks per verbinding?
3) Anders zou ik het misschien kunnen verbinden met 8 mm draadeinden (2 per halfhoutsverbinding) en dan aan weerszijden aandraaien met ring en moer.

Ik wil de verbinding uiteindelijk onzichtbaar maken dus afwerken met een houtprop, mijn gewone proppenboor gaat maar tot 14 mm (moet 16 mm maar effectief maar 14,5 ofzo). ik heb wel mijn ronde gatenboor een beetje omgebouwd zodat ik daarmee proppen kan maken van circa 23 mm, dan heb ik genoeg diameter om de houtdraadbout of moer aan te draaien (sleutel 13 op m8 past net niet in een gat van 15 mm) maar ik vraag me dan wel af of zulke grote proppen wel goed blijven zitten als er wat scheuren omheen komen ofzo. Wat dat betreft wijk ik dus liever uit naar die lenskopschroeven..

Tot zover mijn ideeen, ben benieuwd of er iemand tips heeft, wat sterk genoeg is om zo'n verlijmde verbinding bij elkaar te houden..

 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zou er een open pen en gaat verbinding van maken.
(symmetrische is beter de halfhout)

daar kan je dan van beide zijde 4 houtschroeven 80*6 indraaien (wel voorboren)
lijmen heeft alleen zit als je ook schildert anders komt het los

prop met een beetje kit vastzetten dan vallen ze er niet uit.
 

Er_nn

  • #3
Hi, dank voor je reactie, ik heb de halfhoutsverbindingen al gemaakt dus daar zit ik aan vast..

Ik dacht eerst ook sowieso ook aan 4 verbinders (schroeven of wat dan ook) per hoek, maar dat werd me afgeraden omdat je dan altijd twee gaten hebt die in elkaars verlengde zitten t.o.v. de houtdraad wat splijten kan bevorderen, dus vandaar dat ik op 2 verbinders kom, diagonaal van elkaar en dus niet in elkaars houtdraad-verlengde

(heb net mn originele post wat aangepast omdat ik nu ook op flenskopschroeven als optie kwam, en hopelijk zo e.e.a. wat helderder verwoord)
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
1
4
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu