Douchevloer op Anhydriet vloeivloer

Richard123

  • #1
Ongeveer tien jaar geleden hebben wij een extra etage op het platte dak van ons huis laten bouwen.
De vloer is indertijd geegaliseerd dmv een Anhydriet vloeivloer.
Dit zou volgens de aannemer effcient zijn...

Op de nieuwe verdieping hebben we ook een badkamer laten bouwen. Als snel kwamen alle vloertegels los omdat deze met gewone cement waren vast gezet.
Daarna kwam de aannemer erachter dat er alleen gelijmd mocht worden op een Anhydriet vloeivloer.
Effin, alles er dus weer uit.
We zijn inmiddels 10 jaar verder en de tegels komen weer los. De tegels van de inloopdouche zijn bijna ieder jaar vervangen en opnieuw verlijmd, soms een paar tegels, soms de hele hoek. De tegels kwamen elke keer weer los.
Alles geheel onder garantie, dat wel.

We zijn deze situatie nu meer dan zat en zoeken een structurele oplossing.
Wie herkent dit probleem en heeft een bewezen structurele oplossing?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
(gemeente Amstelveen)
 

Sjares

  • #2
Dag Richard,

Enig idee wat er tussentijds (toen de tegels los lieten) als voorbewerking/voorbehandeling is gedaan aan de (Anhydriet) ondervloer voordat deze opnieuw betegeld werd? En wat voor tegellijm er door het bedrijf gebruikt werd? Is in het gedeeldte van de inloopdouche (ivm afschot) destijds ook een Anhydriet vloer gelegd/gegoten?

Vr.gr,
Frank
 

Richard123

  • #3
Sjares,

De hele vloer is in een keer gestort; grote vrachtwagen voor de deur en met een dikke pijp naar boven gepompt.
Dus ook de vloer van de inloopdouche is vloeivloer.

Ik heb geen idee wat er is gebruikt, maar bij een van de reparaties zag ik dat ze een lijm gebruikten die voor mij, als leek, veel weg had van bisonkit.

Ik weet niet of dit je vraag beantwoordt.
Heb je zelf ervaring hiermee?
 

Sjares

  • #4
Ha Richard,

Wel de nodige ervaring ja, maar Anhydriet vermijd ik altijd in de badkamer/vochtige ruimtes. Het is (inmiddels) ook bekend dat dit, bij verkeerde voorbehandeling, tot problemen leidt. Met de beperkte informatie (geen verwijt) is het wat voorbarig om te zeggen dat de reparaties niet goed uitgevoerd zijn, maar het lijkt er wel verdacht veel op dat ze niet de juiste lijm gebruikt hebben en/of goede voorbereiding van de ondergrond. Anhydriet ondervloeren dienen eerst mechanisch opgeruwd te worden en de tegels dienen met een speciaal poederlijm (op cement/kunsthars basis) gelijmd te worden. Zoek maar eens op 'speciaal poederlijm' (eerste resultaat) op Google naar een geschikte lijm van Duits fabrikaat. Kortom, niet iets wat je als DHZ-er zo even doet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu