Doorvoer houtkachel

Peter1

  • #1
Hallo,

Ik heb een houtkachel, een Vermont Castings Intrepid II.

De eigenaar had ook zo'n kachel, maar hij heeft die meegenomen, inclusief de doorvoerpijp. Ik wil nu zo'n doorvoerpijp laten installeren, om van mijn kachel gebruik te maken.

Hoe duur is zo'n pijp en kan iemand zo'n doorvoer voor een redelijke prijs installeren? Er is al een doorvoer aangebracht op de bovengelegen verdiepingen.

Bedankt voor het antwoord,

Peter.
 

MarcoDezicht

  • #2
Sorry Peter hier worden geen prijzen gegeven en al evenmin diensten aangeboden .
Je kan op dit forum veel informatie vergaren maar geen prijzen.

Het forum wordt geheel door vrijwilligers beheerd en beantwoord.
Voor prijzen kan ik je adviseren: vraag het aan een installateur deze kan je verder helpen.

Veel succes.
 

Peter1

  • #3
Goed, ik begrijp het.

Maar ik was hier nieuwsgierig naar, vanwege twee offertes die ik van installateurs heb gekregen. Die offertes waren peperduur en ik vroeg me af, of dit wel klopte.

Zo zou zo´n doorvoer circa 150 tot 200 per meter moeten kosten en dat vond ik wel heel erg veel.

Groeten,

Peter.
 

Fiesiekus

  • #4
Het is mij niet geheel duidelijk wat met doorvoer wordt bedoeld; uit uw beschrijving maak ik op dat het gaat om een stuk rookgaskanaal of kachelpijp tussen houtkachel en plafond in de woonkamer ? En dat er al een -kanaal op de bovenverdieping aanwezig is?

Dan gaat het dus om enkelwandige pijp van bijvoorbeeld CORTEN-staal of RVS dat in het zicht blijft. Ook dunwandig "blauwpijp" schijnt te mogen maar dat heeft niet zo'n lange levensduur.

RVS-pijp zal bij een goede kachelleverancier, afhankelijk van de diameter, circa 100 euro de meter kosten en dan wel zelf installeren.
 

Fiesiekus

  • #5
Bedenk me dat er ook schuifpijpen van staal bestaan; hoef je niet op lengte te slijpen, gewoon uitschuiven totdat ie tussen kachel en nisbus past.
 

Peter1

  • #6
Hartelijk dank voor dit antwoord. Het gaat inderdaad om een stuk pijp tussen kachel en plafond. 100 euro per meter vind ik redelijk. Ik heb hogere bedragen gehoord. Het lijkt me vrij ingewikkeld om dit zelf te doen. Is dat zo? Kan ik beter een installateur inschakelen?

Peter.
 

Fiesiekus

  • #7
Hangt af van: diameter pijp = ??, hoogte plafond etc. Is er een nisbus aanwezig? Welke soort pijp loopt er door de bovenverdieping?

Ga ook eens kijken bij een goede houtkacheldealer en vraag naar die schuifpijpen. Kan weinig mis mee gaan me dunkt.
 

H@ns

  • #8
Met het oog op verzekering en brandveiligheid is het aan te raden om het niet zelf te doen.
Als je het wel wilt moet je best toch even overleggen met de leverancier van je materiaal over de voorschriften. Daar zal die best bereid toe zijn als je daar je materiaal koopt.

Een dubbelwandig RVS systeem kost inderdaad zo rond de 100 à 150 Eur de meter (excl. montage)
Enkelwandig RVS heb je als voor zo'n 30 tot 40 Eur de meter en emaille zwart of wit gaat aan 30 tot 40 de meter (rekenend met een diameter van 150 tot 180).

Dan heb je nog de manchetten, de bochten en evt. de aansluitingen op het bestaande kanaal incl. separatieplaat etc. Dan nog wat muurbeugels en schroeven.
Reken toch maar op zo'n 100 tot 200 Euro de meter voor het veilig laten branden van je kacheltje...

Maar ja daar staat dan weer tegenover dat die Vermont wel één van de degelijkste, zuinigste en meest rendementvolle kachels uit het assortiment is!!
 

Peter1

  • #9
Hartelijk dank voor de informatie die jullie mij hebben verstrekt.

Ik heb nog een laatste vraag, naar aanleiding van de laatste posting.
Wat kun je me aanbevelen: enkelwandig of dubbelwandig RVS? Er is zo te zien een behoorlijk groot verschil in prijs.
Komt dat ook in grote mate tot uitdrukking in de kwaliteit?

Peter.
 

Fiesiekus

  • #10
Het deel in de woonkamer is altijd enkelwandig. Het aansluiten op de nisbus is niet veel moeilijker dan het plaatsen van een steker in een wandcontactdoos.
 

H@ns

  • #11
Ik geloof dat het afhankelijk is van het bouwbesluit of je binnenshuis een enkelwandig systeem mag toepassen. Ik meen me zelfs te herinneren dat het tegenwoordig verplicht is om juist ook binnenshuis een dubbelwandig systeem toe te passen..
Hier zijn en elk geval wat linkjes met veel informatie: (PDF)
Voorschriften
Dubbelwandig systeem met komokeur link helaas niet meer werkend

Over het verschil in kwaliteit tussen dubbel of enkelwandig:
Dubbelwandige systemen zijn speciaal onwikkeld voor stoken op vast brandstoffen. De isolatie bevordert de trek van het kanaal en de samenstelling (en materiaal)van de pijp in gemonteerde toestand beperkt condensvorming tot een minimum waardoor corrosie wordt uitgelsoten.

Enkelwandige systemen kunnen "valse lucht" trekken waardoor corosie en snel vervuilen van het rookkanaal wel op kunnen treden.

Een enkelwandig systeem onder een dubbelwandig systeem plaatsen zou de gunstige eigenschappen van het dubbelwandige systeem nadelig kunnen beinvloeden.

Een dubbelwandig systeem wat met het juiste overgangsstuk op een bestaand kanaal wordt aangesloten behoudt zijn eigenschappen.

Kun je het nog volgen?

Enfin: Ga voor dubbelwandig met minimaal TNO keur en de verzekering kan al bijna niet meer moeilijk doen bij onverhoopte calamiteiten.

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu