Donkere oude kast zelf mooi wit patineren

Vanessaherbrant

  • #1
Hey,

Ik heb alle topics hier al doorgelezen, ook die van Luna, en deze laatste vond ik het interessantst...

ik wil namelijk hetzelfde effect bekomen!!

Haar foto s staan in dit topic:
Meubels wit verven + opschuren (old look )


ik vind dat dus echt fantastisch :mrgreen:

ik heb haar topic bekeken, en ze zou er een bruine onderlaag op gelegd hebben, twee witte, en dan schuren. Maar als ik het zo bekijk zie ik nergens dat donker bruine erdoor komen...

Hoe kan ik hetzelfde effect bekomen?

Stappenplan:

schuren/afbeiten/afkuisen
Bruin/wit/wit verven (+ tss door afschuren)
afschuren tot bruin erdoor komt

??

Of moet ik

schuren/afbeiten/afkuisen
wit/wit verven (+ tss door afschuren)
patineren

?

Ik ben een leek voor het verven op zo n oude manier, gewoon verven heb ik wel al gedaan (ik herinner mij nog levendig dat het prepareren van het hout eigenlijk het grootste werk was :shock: )

Bedankt voor eventuele hulp!!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Patineren is het nabootsen van het natuurlijke verweringsproces, inclusief slijtage ( gebruiks plekken). U moet dit eigenlijk met glacis doen, maar de onderstaande methode wordt ook vaak gebruikt om ouderdom na te bootsen.

De grondlaag ( bruin in uw geval ) moet goed gedroogd zijn en 2 x worden aan gebracht. Na droging brengt u 2 x een dunnere witte laag aan.

Met scotch-brite of en siavlies schuurpad schuurt u vervolgens op de hoge kanten van uw werkstuk door de witte lagen tot op de bruine ondergrond.

Het ligt aan uw eigen gevoel hoever u daarmee gaat. Plekken zoals rond sleutelgaten en hoeken zijn het eerst aan slijtage onderhevig en moeten daarom geaccentueerd worden.

Authentiek patineren is een aparte techniek, want niet alleen slijtage plekken maar ook werken van donker naar licht met patineerglacis en tamponeerborstel maken de imitatie geloofwaardig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu