Donker eiken tafel wit verven??

GeenKlusser

  • #1
Hoi,

Ik heb een oude donkere eiken tafel (niet massief maar van dat samengeperst spul) en nou ga ik mijn interieur vervangen met voornamelijk witte spullen. Dus nou wil ik deze tafel wit schilderen. Echt dekkend, licht glanzend wit, dus geen whitewash.

Dat ik eerst moet schuren dat wist ik al. Maar moet ik eerst een soort grondverf laag of zo aanbrengen? En over de laag witte verf misschien een of ander soort lak??

Is dit simpel te doen of kan ik beter gewoon een witte tafel kopen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
U kunt aan samengeperst spul geen bult vallen:

Ontvetten met een biologische verfreiniger en opschuren.
Na goed ontstoffen een alkyd grondverf (wit) aanbrengen. Met watergedragen moet u 3 lagen opzetten om van donker eiken naar wit te komen.

Daarna de tafel, na licht opschuren, met hoogglans alkydverf afwerken ( lakroller).

Wilt u met watergedragen afwerken ( minder stank en minder vergelend, vooral bij wit ) dan moet u de alkydharsgrondverf na goed drogen weer mat schuren.
 

Mechas79

  • #3
Ik zou het anders adviseren.
Een tafel heeft altijd een vorm van chemicaliënbestendigheid, krasbestendigheid en moet helemaal niet vochtgevoelig zijn, ( denk aan natte kopjes die blijven staan op de tafel)
Dus ik zou zeggen, een alkyd grondverf of algrund (wit) met isolerende eigenschappen, als lak een matte of zijdeglans wit op acrylaat op PU acrylaat basis ( 0% vergeling en meerdere lagen op 1 dag) en als laatste min 2 lagen watergedragen 2 K lak satin om besmetting met natuurlijke kleurstoffen uit eten en drinken tegen te gaan. Denk hierbij aan koffie, thee en bijv mostaard..
Nadeel, 2 uur potlife en als u kinderen heeft, dan moet u uitkijken met de harder van de lak.
Dit is een vaak gebruikte systeemopbouw bij interieurbouw bij horeca gelegenheden.
Als u alkydlak gebruikt, dan heeft u bij te lang intrekken van bovengenoemde stoffen, een vlek op u mooie witte tafel, als u een object te lang (bijv 1 week) op dezelfde plek laat staan, heeft u door donkervergeling al een gelere plek dan de rest van de tafel… en dus ook met watergedragen alkyd, de een meer als de andere.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Een bijzonder kostbaar advies dunkt me. Gezien de materiaalkosten kunt u dan beter een nieuw meubelstuk kopen.
Alkydhardverf en ook watergedragenverf zijn gewoon waterbestendig.

Bovendien moet u bij 2K verf de mengverhouding uiterst nauwkeurig hanteren en kunt u geen schuimplastic roller gebruiken ( lost op ).
 

Mechas79

  • #5
Mijn excuses voor mijn tegenspraak maar droge watervlekken op alkyd blijven echter zichtbaar, niet bij een snelle verwijdering. denk hierbij aan kringetjes van kopjes. mij systeem is niet goedkoop maar wel af.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Ik heb geen probleem met uw systeem, al is die voor een dhz-er vrij omslachtig, maar de kosten die daaraan verbonden zijn in verhouding tot het te behandelen product.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu