Diverse elektravragen voor renovatiewoning

Kluskluns12

  • #1
De vernieuwing van de elektra in mijn renovatiewoning vordert gestaag. Om alles goed te doen, ben ik toch benieuwd naar antwoorden op onderstaande vragen.

1. Is er een maximaal aantal wandcontactdozen op een groep? Ik kan wel wat vinden over een minimumaantal contactdozen, en ook een maximaal aantal voor de Belgen, maar niet uit de NEN1010. In de praktijk gaat het natuurlijk om de apparatuur die je op een WCD aansluit, maar aangezien ik de installatie wil laten keuren, doe ik het liever goed.
2. Ik moet een aantal centraaldozen in het houten (gipsen) plafond plaatsen. Moet de onderkant hiervan gelijk zijn aan de houten rachels of moet ik al rekening houden met de stucplaten en het stucwerk?
3. Kan ik in de badkamer een gewone centraaldoos gebruiken?

Ik ben benieuwd! :)
 

Maurice81

  • #2
Verdeel je installatie voor verlichting over minimaal 2 groepen. In de berekening van het aantal wcd's kan je 200 watt per wcd rekenen (voor algemeen gebruik) verder doe je alles wat 2kw of meer gebruikt op een eigen groep.

Je centraaldozen plaats je zo dat de dikte van de gipsplaat gelijk komt met de onderkant van de centraaldoos, meestal smeert de stukadoor maar een kleine laag op het plafond mits deze goed vlak is natuurlijk!

Uiteraard las je voor die tijd alles af en zorg je dat de centraaldozen alle voorzien zijn van de deksels.

In de badkamer kan je een normale centraaldoos gebruiken, let wel op de zone indeling dus +120 cm uit de douchekop en/of 225cm hoog
 

Kluskluns12

  • #3
Bedankt Maurice!

Nog een aanvullende vraag. Ik zou in één lijn een eenpolige schakelaar en 2 wcd's willen. De schakelaar op pakweg 100cm, de wcd's op 30cm hoogte.

Hoe pak ik dit aan? Zo?
1. Vanuit centraaldoos: aardedraad en nuldraad achter schakelaar langs direct naar de wcd's
2. Vanuit centraaldoos: fasedraad en schakeldraad naar de schakelaar
3. Vanuit de schakelaar de fasedraad doorlussen naar de wcd's

En werkt dat hetzelfde op het moment dat je een schakelaar en wcd direct onder elkaar hebt, zoals op bijgevoegde afbeelding?

 

Maurice81

  • #4
Je kan meerdere manieren toepassen, maar je mag inderdaad doorlussen via de schakelaar, fase via de schakelaar kan vaak ook, je kan ook dmv lasdoppen achter de schakelaar werken als je meer dan 1 aftakking wilt maken bv. Officieel Gebruik je wel altijd inbouwdozen van 50mm diep als je erachter gaat lassen.

Gr Rolf
 

Kluskluns12

  • #5
Ah, ik mag dus ook gewoon lasklemmen gebruiken in inbouwdozen? Bijna alle dozen die ik ga gebruiken zijn 50mm diep (behalve in de drijfsteenmuur van 70mm), dus dat komt goed.
 

Maurice81

  • #6
Klopt,

Als je zelf de dozen boort, kan je in dergelijke muren 50/60 diep boren, je boor iets terug trekken daarna even wrikken met je machine terwijl je boor nog in 't gat zit en stil staat en dan breekt de binnenkant er meestal gewoon heel uit in gibo, tufsteen, Eatong wanden.
 

Kluskluns12

  • #7
Ok! Het gaat om kalkzandsteen dus ik betwijfel of dat zal afbreken zo zal werken ;)

Gisteren heb ik alles afgetekend, en vandaag ga ik boren en frezen.

In bovenstaande situatie is me echter nog één ding niet duidelijk. Er komt dus een elektrabuis vanaf de bovenkant naar de inbouwdoos via zo'n tuitje (Attema U50). Hier plaats ik later een schakelaar in. Maar om het door te voeren, moet ik ook een tuitje aan de onderkant plaatsen.

Kan ik gewoon achter de schakelaarunit langs om met de 3 VD-draden weer in het onderste tuitje te komen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
De dozen koppel je aan elkaar.
De bovenste heeft een spruit.
In de wanden zitten breekpoortjes en p de plek van de koppeling breek je die uit.
Dan kan je door de bovenste doos naar de onderste.
 

Kluskluns12

  • #9
Sorry, misschien was mijn vraag niet duidelijk. Ik weet dat je ze aan elkaar kan koppelen, maar in dit geval kan dat niet.

De schakelaar zit op 105cm hoogte. Daaronder wil ik op 30cm hoogte 2x wcd’s hebben.

Dus: buis van centraaldoos naar schakelaar, en van schakelaar weer een stukje buis naar wcd’s.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #10
Blauw en geel/groen lopen dan idd direct achter de schakelaar langs, eventueel met een lus voor toekomstige wijzigingen. Bruin kun je meestal op de schakelaar doorlussen.
Wat ik zelf wel handig vindt: op elke verdieping, op een centraal punt, een wandcontactdoos direct naast de schakelaar, hoef je niet te bukken voor het stofzuigen.
 

Kluskluns12

  • #11
@Sxnder, haha dit gaat ook om een punt voor de stofzuiger. Misschien moet ik het mezelf niet zo moeilijk maken en hier gewoon een stopcontact hoog doen. Had de lage al afgetekend, maar nu kan het nog.

Vandaag bezig geweest met wat inbouwdozen. Het werk valt me tegen, en dat komt vermoedelijk vooral door de boor. Ik gebruik nu een veredelde gatenzaag. Zo'n ding. Geleend, en had er eigenlijk al vanaf het begin zo m'n twijfels over. Ik heb een boorhamer van 1600W en 800RPM. De hamerfunctie had ik hiervoor uitgeschakeld.


Ik wil dus een andere kopen, maar welke van de twee? Wordt voornamelijk gebruikt in kalkzandsteen. Als ik het goed begrijp is de bovenste voor beton (met hameren) en de onderste voor zachter spul (zonder hameren).


Last but not least een fotootje van een deel van mijn werkzaamheden vandaag (links is 19mm voor UTP).

 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu