Div vraagjes over te bouwen badkamer

Biker

  • #1


Dit is een schetsje over mijn te bouwen badkamer,
De dikke lijn is de huidige situatie, dit is nu een zolder,
De overloop ligt zo'n 20 cm hoger, en het is de bedoeling dat ook de badkamer straks hoger komt te liggen.
Onder die vloer kan ik dan mooi mijn leidingen afwerken.

Het is de bedoeling dat er in die vloer ook vloerverwarming komt.
Wat raden jullie mij aan?
Ik zat zelf te denken ,aan balken leggen, lewisplaten erop, dan betonstorten, vloerverwarming leggen, en daarover tegelen in specie.
en dan tussen de balken in isolatie leggen.
de balken wil ik her en der nog ondersteunen door muurtjes zodat ik ze dunner kan houden ivm de leidingen er onder.

Muren worden van Ytongblokken gelijmd.

Ook ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik het beste een ont/beluchting kan laten lopen.

De standleiding naar beneden zit in de linkerbovenhoek, en vandaar wil ik naar de wc, met 110, die buis gaat verder door lopen tot ik weer in het zolderghedeelte uitkom.
Op die 110 laat ik div 50m afvoer pijpjes uitkomen van douche, bad, wastafel.

Verder zal de badkamer ook rondom betegeld worden,
Wat is nu hett beste/ makkelijkste, stukadoren, en dan tegels lijmen, of niet stuken en de tegels in de specie laten zetten?

Alle tips zijn welkom
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Eerlijk gezegd waag ik mij niet aan het beantwoorden van uw vragen, u stelt vragen die een advies op afstand vrijwel onmogelijk maken.

Ook zijn er vragen die in verschillende rubrieken thuishoren, ik vind het eigenlijk geen wonder dat u nog geen antwoorden hebt gekregen, er zullen er weinig zijn die op de gok een antwoord geven.
 

Biker

  • #3
Ik dacht dat ik het redelijk duidelijk had uitgelegd.
Maar vertel, wat wilt u meer weten over de situatie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De maten van de ruimtes worden niet genoemd, i.v.m. de overspanning van de balken is dit sowieso nodig.
De dikte van de betonvloer en het gewicht er van, dit heeft weer te maken met de dikte van de balken.
Etc. etc.

Met alle respect maar uit de vragen die u stelt en de inhoud daarvan lijkt het mij dat u niet voldoende kennis in huis hebt om deze klus via een forum te klaren.

Mijn advies; schakel een bouwkundige in die bij u thuis de situatie kan bekijken.
 

Biker

  • #5
Jan, met alle respect voor u, maar waarschijnlijk heeft u er niet bij na gedacht dat ik mischien de maten van de balken en van de ruimte niet genoemd, omdat dit niet relevant is voor mijn vragen.

Ik heb namelijk geen vraag gesteld, over de balkdiktes, enz, maar mijn vraag had meer betrekking op de vloerverwarming, en de manier van isoleren. Wellich ben ik daar niet duidelijk genoeg in geweest.
De overspanning is overigens 3 meter.


Mijn vragen gaan vooral over het tegelen, wat is het makkelijkste/goedkoopste/beste, tegelen in specie, of stucken en dan lijmen,(stucken zal niet eens overal nodig zijn als ik de Ytong maar strak/recht genoeg lijm.

Verder ging mijn andere vraag over de afvoeren/ont/beluchtingen.
 

Fiesiekus

  • #6
Qua diameters van afvoerleidingen zie ik geen gekke dingen; qua aansluitingen wel. Die afvoer van het wastafelmeubel staat "vreemd"op de 110 mm leiding. Die afvoer moet naar "links boven" in uw tekening dus meer met de stroom meewijzen.

Gaat u het met klemzadels (of hoe die dingen heten mogen) aansluiten op de 110 mm dan natuurlijk loodrecht. Beluchter (ventiel) ergens bovenop de 110 mm afvoer bij het toilet plaatsen. Of als het kan een ontluchting, die tevens als beluchting dienst kan/zal doen, bij toilet omhoog door het dak.

Pffft.
 

Biker

  • #7
Die leidingen heb ik er niet erg zorgvuldig ingetekend, dit worden y stukken dus dat komt wel goed,
Die beluchter/ontluchter kan ik dan in principe vrij goed in de nis achter de toilet naast de douche plaatsen,
Hoe werkt dat zo'n beluchter/ontluchter? Is dat niet meer dan een open verbinding? Of zit daar een soort terugslagklep in?
 

Fiesiekus

  • #8
Niet meer en niet minder dan een open verbinding (zonder klep) met de buitenlucht (boven 't dak) zodat drukschommelingen in het rioolstelsel worden opgeheven. Op die wijze wordt het leegtrekken of borrelen van sifons vermeden.
 

Biker

  • #9
Okeej, duidelijk, Bedankt
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Overigens staan vrijwel alle gestelde vragen, ook die over beluchting en ontluchting, wel ergens op het forum beantwoord.
Zoeken met ontluchting bijv. had al meteen een heleboel verklaard.

Het stellen van een heleboel vragen op allerlei gebied in één onderwerp is niet wat we op dit forum voorstaan. We willen graag per soort probleem aparte vragen in de betreffende, toepasselijke rubrieken.

Over vloerverwarming in de verwarmingsrubriek, over de vloer in de vloerenrubriek. En over de riolering een afzonderlijk onderwerp in de badkamerrubriek, evenals over het tegelwerk.

Ik zou zeggen: kijk en zoek eerst eens op de diverse gebieden waar je een en ander over wilt weten bij de bestaande onderwerpen, en kom dan terug met gerichte vragen per type probleem (in de juiste rubriek dus), eventueel (als het om leidingloop gaat) vergezeld van hetzelfde schemaatje.

Dit onderwerp gaat in elk geval op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu