Dimmer vervangen

*annelies*

  • #1
Graag zou ik een enkele gewone dimmer vervangen voor een dimmer plus stopcontact (zonder aarde). Kan dat..? :denk:
 

Gerrit

  • #2
Niet zonder meer. Er zijn geen kombinaties voor één inbouwdoos in de handel.
Er zal dus een extra inbouwdoos bij moeten komen.
 

*annelies*

  • #3
Dank voor je snelle reactie, Gerrit... :D

Nu is electriciteit abracadabra voor mij en heb ik nog een vraagje:
betekent het dat er een nieuw stel draden moeten worden getrokken vanaf de centrale doos..? Is er misschien een mogelijkheid om iets te doen met de bestaande draden van de dimmer..?
 

BeeTeeWee

  • #4
De huidige dimmer zit waarschijnlijk tussen alleen een (bruine) fase-draad en een (zwarte) schakeldraad.

Voor een stopcontact (ofwel WCD, wandcontactdoos) heb je ook nog een blauwe (de nuldraad) en een (groengeel gestreepte) aardedraad nodig.

Als je heel veel geluk hebt, vind je een blauwe en een groengeel gestreepte al achter je dimmer. Zoniet, dan zul je ze bij moeten trekken vanaf de centraaldoos. Omdat er al draden in de PVC-leiding zitten, is dat vaak niet echt makkelijk. Je zou dan kunnen proberen om alle vier nieuwe draden (zwart, bruin, blauw, groengeel gestreept) tegelijk aan de oude bruin en zwarte draden door te trekken. Als dat lukt, heb je ook geen trekveer nodig. Je zult overigens nog wel een doos bij moeten boren. Zoals hierboven al gezegd gaat het niet lukken om een dimmer en een WCD in 1 gat te krijgen.
 

*annelies*

  • #5
Ah... op die manier... :wink:

Ik zal vanmiddag eens kijken welke draden er zitten.
Bedankt! :prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu