Dimmer vervangen door stopcontact.

IlonaH

  • #1
Beste,

Momenteel heb ik in mijn woonkamer een dimmerschakelaar.
Ook zijn er 10 dubbele wandcontactdozen in de woonkamer aanwezig, waarbij van elk 'stel' de rechter is aangesloten op de dimmer.
Nu is de dimmerschakelaar niet meer werkend en kan ik dus maar de helft van mijn contactpunten gebruiken.
Graag zou ik van de gehele dimmer schakelaar afwillen.
Nu de volgende vragen;
- Kan ik de dimmerschakelaar (eenvoudig?!) vervangen door een gewoon stopcontact? Zoja, hoe? Zoniet, wat is er nodig om het wel voor elkaar te krijgen?
- De stopcontacten die nu op de dimschakelaar zijn aangesloten, zou ik graag gewoon willen gebruiken. Wat is er voor nodig om dat werkend te krijgen?

Als er meer informatie nodig is, hoor ik dat graag.

Groet,
Ilona
 

CV__

  • #2
1) Ja mits blauw en geelgroen aanwezig

2) Paar stukjes bruin draad.

Naast uiteraard het benodigde gereedschap.
 

IlonaH

  • #3
Dank je wel voor je reactie.

Als geelgroen (aarde toch?) niet aanwezig is, wat dan? Ter informatie; in de woonkamer is er geen 1 stopcontact geaard.

2; Wat moet ik met de stukjes bruin doen? Ik heb er 1 WCD afgehaald. Wat er te zien is; In de, aan de dimmer geschakelde stopcontact, zitten 2 bruine, 1 blauwe en 1 zwarte draad. De bruine is gekoppeld aan het 'gewoon functionerende stopcontact' .

Moet ik daar nog iets mee?

Groet Ilona
 

CV__

  • #4
Dan bijtrekken vanaf centraaldoos.

Tevens mooi moment om wel overal randaarde stopcontacten in te doen. Voor nieuwbouw al verplicht sinds 1996

Met die stukjes bruin prik je het voormalig gedimde stopcontact bij op het naastgelegen permanent gevoede stopcontact.
In de, aan de dimmer geschakelde stopcontact, zitten 2 bruine, 1 blauwe en 1 zwarte draad. De bruine is gekoppeld aan het 'gewoon functionerende stopcontact' .
Dat is knap. Heb je daar een foto van? Je hebt namelijk voor elk stopcontact blauw nodig. Als ze met twee in een raampje zitten, zal die blauwe doorgelust zijn. De stopcontacten achter de dimmer hangen normaliter aan zwart en blauw, de gewone stopcontact aan bruin en blauw.

De zwarte draden kun je eruit trekken of laten zitten en afdoppen. Heb laatst nog een jaren '90 huis onder handen gehad; alle stopcontacten zonder randaarde vervangen voor exemplaren met, overal geelgroen bijgetrokken en vijf 'stopcontacten achter dimmer' permanent gemaakt.

Welk bouwjaar is het huis?
 

IlonaH

  • #5
Een foto zal ik morgen kunnen plaatsen.
Het gewone stopcontact heeft ook wel een blauw draad, maar ik bedoelde vooral dat van het stopcontact die verbonden is met de dimschakelaar, met een bruin draad verbonden is met de gewone.

Dus, als ik je goed begrijp, kan ik door middel van het zwarte draad verwijderen, er een "gewoon stopcontact" van maken?
 

IlonaH

  • #6
Het huis is trouwens van 1932. Begin jaren 90 is het elektra vervangen.
 

CV__

  • #7
Als het "gedimde" stopcontact nu met bruin is verbonden met een "normaal" stopcontact, dan klopt het kleurgebruik al niet.
 

IlonaH

  • #8
Oh? Wat gaat er dan precies mis?
 

CV__

  • #9
Bruin is permanente fase.
 

IlonaH

  • #10
Oké... ik heb even beter gekeken.
2x blauw (in plaats van bruin dus) en 1x zwart. Dat zit er in het stopcontact die aan de dimschakelaar gekoppeld is.
Maakt dat het verhaal al heel anders?
Bij het gewone stopcontact zit wel een bruin draad.
Kan ik zelf iets doen, om beide werkend te krijgen als zijnde een 'gewoon' stopcontact?

Welke stappen moet ik dan volgen?

Alvast hartelijk bedankt voor de uitleg.

Groet,
Ilona
 

CV__

  • #11
De zwarte er uit en afdoppen, bijv. met een lasklem. Een zeker bekend merk beginnend met een W heeft daar hele mooie compacte klemmetjes voor. Dan een stukje bruin gebruiken op de aansluiting waar voorheen zwart zat en op het naastgelegen stopcontact aansluiten, net zoals blauw nu aangesloten is.
 

IlonaH

  • #12
Super, dat moet wel lukken! Dank je wel voor de informatie! Iemand anders zei me, dat ik het zwarte draad helemaal er uit moet trekken, maar dat is dus helemaal niet nodig, zolang ik een klem gebruik? Dat maakt het een stuk makkelijker nog!

Nogmaals dank!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu