Dimmer vervangen door IR sensor

Carwash

  • #1
Hallo,

Ik zou een dimmer in de hal willen vervangen door een IR-sensor om automatisch de verlichting aan en uit te laten gaan. Op dezelfde lamp is al een IR-sensor aangesloten en deze werkt prima, maar ik slaag er niet in de dimmer te vervangen.

Waar de dimmer nu staat, zie ik 3 draden: blauw, bruin en oranje. Bruin en oranje zijn aangesloten, blauw niet.
Waar nu de IR-sensor staat (15meter verder dan de dimmer) zie ik ook 3 draden: blauw, blauw en bruin. Bruin is aangesloten op L (fase), blauw op N en de andere blauwe gaat naar de lamp.

De kleuren zijn dus niet wat ze zouden moeten zijn, en ik kan mij daar dus niet op baseren. Ik weet ook niet zeker of alles wel is aangesloten volgens de regels (ik vermoed van niet). Ik zie wel met 100% zekerheid dat bruin van de dimmer en bruin van de IR-sensor aan elkaar verbonden zijn. Zie tekening (zo werkt alles prima):



Probleem: ik verwijder de dimmer en sluit een nieuwe IR-sensor aan: bruin als fase, oranje naar de lamp, blauw als nuldraad. Maar dit werkt niet, er gebeurt gewoon niets. De sensor werkt prima (getest op een andere plaats).

Iemand die mij kan helpen met het aansluiten van een 2e IR-sensor? Wat zie ik over het hoofd?
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #2
Hoe is de wisselwerking tussen de dimmer en de bestaande sensor? Als je de dimmer uitzet, gaat de lamp dan nog aan bij beweging? Als je de dimmer aan staat, blijft dan het licht permanent branden of gaat het naar een tijd zonder beweging weer uit? Als de sensor niet ingeschakeld heeft, kun je het licht dan handmatig met de dimmer aanzetten?

Als je in het bezit bent van een multimeter of tweepolige spanningstester, wil je dan meten of er spanning is tussen blauw en bruin aan de kant van de dimmer?
 

Carwash

  • #3
Als de dimmer uitstaat, gaat de lamp aan en uit door de bewegingssensor. Staat de dimmer aan, dan heeft de sensor geen effect: het licht blijft aan totdat ik de dimmer uitzet. Ik heb de sensor eens losgekoppeld (draden los laten hangen): de dimmer blijft werken. Andersom ook: als ik de dimmer loskoppel, werkt de sensor nog steeds.

De dimmer is op die plaats niet echt nuttig, daarom dat we een 2e sensor willen plaatsen.

Ik heb jammergenoeg geen materiaal om te testen. Eventueel kan ik daar na het weekend wel aan geraken.

Alvast bedankt voor je reactie.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #4
Ok. Dan zijn dimmer en sensor dus parallel geschakeld.

Meten is nu inderdaad handig. Plaats ook het aansluitschema van de nieuwe sensor hier en schrijf erbij welke draad je op welke klem hebt aangesloten.
 

Carwash

  • #5
Zojuist gemeten met een multimeter: er loopt geen spanning tussen blauw en bruin aan de kant van de dimmer.

Op de nieuwe sensor is 'plaats' voor 3 draden: L, N en OUT. Ik heb volgende geprobeerd:
L = bruin
N = blauw
OUT = oranje

Op de dimmer waren enkel bruin en oranje aangesloten.

Heb je hiermee meer info?
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #6
Je zou voor de zekerheid nog eens tussen oranje en blauw kunnen meten, maar het lijkt erop dat de blauwe draad niet aangesloten is en je dus geen nul hebt voor je bewegingsschakelaar.
 

Carwash

  • #7
Ook tussen oranje en blauw meet ik geen spanning. Is het mogelijk een bewegingssensor aan te sluiten zonder nuldraad?
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #8
Kun je niet kijken naar welke doos de blauwe draad naartoe gaat en of daar niet een verbinding met nul kunt maken?

Mogelijk dat er speciale bewegingsschakelaars zijn die hun verzorgingsspanning betrekken door permanent een kleine stroom door de lamp te laten. Daar kunnen anderen hier misschien meer over vertellen. De standaard- bewegingsschakelaars hebben altijd een nul nodig.
 

Carwash

  • #9
Ik kan niet zien waar de draad naartoe gaat, dus hiervoor zal ik geen oplossing vinden.

Ik zal eens informeren achter dergelijke bewegingsschakelaars. Als ik het goed begrijp, heeft een dimmer geen nul nodig en werkt deze daarom wel?

Bedankt voor al je reacties!
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #10
Een dimmer heeft inderdaad geen nul nodig. Een bewegingsschakelaar wel, omdat die permanent spanning nodig heeft voor de stuurelektronica.
 

Carwash

  • #11
Ik kan niet achterhalen waar de blauwe draad van de dimmer (die dus niet zou zijn aangesloten) naartoe gaat. Ik kan eventueel wel de nuldraad van de andere bewegingssensor aftakken en met een nieuwe blauwe draad naar de 2e bewegingssensor gaan. Op die manier heb ik toch een nuldraad op deze plaats.

Is dat mogelijk en toegelaten?
 

Atmoz

  • #12
Heeft jouw installatie geen centraaldozen? Van zo'n doos zou de nul vandaan moeten komen. Als je een nieuwe draad wil trekken mag dit alleen maar daarnaar toe waar ook de fase vanaf komt, je moet je installatie overzichtelijk houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu