Dimmer op niet dimbare spaarlampen ?

Karine

  • #1
Ik heb in de keuken 7 halogeenspots van 50 watt met een dimmer op.

NU heb ik 1 van de spots vervangen door een spaarlamp van 12 watt(65 watt gewoon licht) en het resultaat is zeker bevredigend.(geeft ook direct veel licht) maar deze spaarlampen zijn niet dimbaar.(alleen dimbaar in 23 watt en deze passen niet in het armatuur)

Nu merk ik echter geen problemen van de niet dimbare spaarlamp in combinatie met de dimmer.

Wanneer ik nu al de spots vervang door spaarlampen mag ik dan die dimmer laten zitten of is dit slecht voor de spaarlampen ?
 

Lichtpunt

  • #2
U moet op de verpakking kunnen lezen of u een dimbare uitvoering heeft, zoniet, dan ben ik bang voor de toekomst van dimmer en/of lampen.
 

Laurav

  • #3
Afhankelijk van het type dimmer (fase? netspanning?) is het niet aan te raden om de dimmer te laten zitten

Voor uw lamp is het ook niet aan te bevelen om de dimmer te laten zitten. De lamp zal bij lagere spanning meer stroom gaan trekken hetgeen de levensduur van de ingebouwde electronca zeer zal verkorten. Voor de hoeveelheid licht uit de lamp zal het 1-2-3 niet veel gevolgen hebben.

2 redenen dus om de dimmer te verwijderen (of schaf dimbare spaarlampen aan)
 

Laurav

  • #4
Nog een vraag ter verduidelijking:

bedoelt u met 'spaarlamp' een LED-lamp of CFL (opgevouwen TL-buis achtige lamp), immers u praat over 50W halogeenlampen, dan denk ik aan lampen een PG12 lampvoet, deze zijn enkel in LED-lamp verkrijgbaar als energiezuinige lamp.
 

Karine

  • #5
Het was een spiraalvormige spaarlamp met voet E27.
Maar heb deze toch weer verwijdert omdat de lichtbundel niet sterk genoeg is om het keukenblad te verlichten. :(

Heel spijtig wel want het zijn elke dag 7 spots van 50 watt die daar uren staan te branden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu