Dimmer kapot?

WillemII

  • #1
Dag,
We hebben een GIRA-dimmer 1184 00 / I01 Drück-Wechsel Glühlampe 60-400W. Hij heeft het altijd goed gedaan, maar de laatste tijd flikkert de lamp als je de dimmer opdraait naar maximaal. Als je vanaf de minimale stand het licht omhoog draait, dan gaat het even goed, maar vlakbij het maximum gaat de lamp een paar keer uit en aan. Dan flikkert hij dus.
Bij een ouderwetse potmeter zou ik wat contactspray op het sleepcontact spuiten, maar is er bij deze dimmer iets aan te doen?
Groet, Willem
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ook in een dimmer (met draai- of schuifknop) zit een 'ouderwetse' potmeter. En ook die kun je met een beetje contactspray doorspuiten. Daarvoor moet de dimmer wel opengemaakt worden.

Wel met een uiterst minieme hoeveelheid en vooral niet met spanning erop. Na het inspuiten even heen en weer draaien (of schuiven) zodat het oppervlak schoongewreven wordt.

Na de behandeling voor de zekerheid een uurtje of zo van de spanning afhouden zodat de resten kunnen verdampen en geen kortsluiting kunnen veroorzaken (afhankelijk van het type contactspray).

Het is niet altijd succesvol want als het loopvlak van de potmeter al teveel beschadigd of afgesleten is, helpt contactspray ook niet meer. Soms maakt een stukje ervan helemaal geen contact meer. Dan is vervanging van de dimmer de enige oplossing.

Omdat het hier een inbouwdimmer betreft (inderdaad met draaiknop) is het misschien verstandiger de dimmer gewoon te vervangen. Een gloeilampdimmer kost tegenwoordig de kop niet meer.
 

WillemII

  • #3
Bedankt voor je uitvoerige advies.
Dimmer losgehaald en open gemaakt. Er zit inderdaad een minuscuul potmetertje in, waarvan de helften met twee kleine koperen pennetjes aan elkaar geklonken lijken te zijn.
Dat ding ga ik toch maar niet los-solderen en open maken voor de contactspray. Want daarvoor zijn kaboutervingertjes nodig en die heb ik niet.
Dus het wordt een nieuwe dimmer. Toch weer wat geleerd.
Groet, Willem
 

DSR9500

  • #4
Kun je niet ergens een kleine opening forceren ?
Tussen ronde behuizing en frontdeksel het iets openzetten door met mesje er tussen te duwen

Met kleine schroevendraaier/pincetpjnt of puntje van aardappelschilmesje oid en dan er wat contactspray in spuiten ?
 

WillemII

  • #5
Nieuwe is besteld. Als die gemonteerd is, zal ik nog eens een openingetje zoeken. Dan hou ik 'm als reserve :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu