Dimmer bouwen in dubbele doos (stopcontact+schakelaar)

Egs

  • #1
Hallo beste klussers,

Ik ben een halogeen plafondlamp (220v) met drie spotjes. Ik wil deze lamp kunnen dimmen. Nu is ie echter verbonden met een schakelaar die in een wanddoos zit met een stopcontact.

De vraag is: hoe krijg ik dit als leek het makkelijkst voor elkaar. Wat ik heb bedacht is:
-Een inbouwdimmer (link niet meer werkend) inbouwen (áls dat past) + afstandsbediening kopen
-een dubbelopzetraam kopen en hier een inbouwstopcontact plus inbouwdimmer in maken

Bij idee 2 lijkt me de bedrading wat simpeler - ik zou nl. denken dat die exact hetzelfde blijft, maar idee 1 is voor het gebruiksgemak fijner en is ook cosmetisch mooier.

Maar ik ben een echte leek en kijk nogal op tegen het aanpassen van de bedrading. Zo heb ik begrepen dat er bijv. nu een bruine draad vastzit in de inbouwdoos die ik moet gaan splitsen via een lasdop: één draad naar de inbouwdimmer, één draad naar het stopcontact. Lijkt mij tamelijk ingewikkeld. Dus als jullie tips en suggesties of bemoedigingen ( :) ) hebben, dan hoor ik het graag.

Zie onder ter verduidelijking een plaatje van een vergelijkbare wandcontactdoos (tis dus niet zo'n grote dubbele met een grote aan/uit-knop)

Groet,
egs
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je kan de schakeaar toch gewoon laten zitten en deze altijd aan laten staan.
Dan bij de lamp de dimmodule inbouwen.
 

Egs

  • #3
Dank voor je snelle reactie Ron321,

Het probleem is dat er bij de lamp geen ruimte is. Ik heb geen doos in het plafond zitten; er komen gewoon twee draden uit het plafond. In de bevestigingskap van de lamp zelf is ook beslist geen ruimte voor een dimmer van ca. 13x44x44 mm.

Dus deze eenvoudige optie lijkt helaas af te vallen..

Bedankt voor het meedenken,

Groet,
Egs
 

Lichtpunt

  • #4
Dus betekent dit dat er maar één inbouwdoos tot je beschikking is omdat jouw getoonde plaatje een combi is.
je hebt nu twee opties, de simpelste is