Dimmer bouwen in dubbele doos (stopcontact+schakelaar)

Egs

  • #1
Hallo beste klussers,

Ik ben een halogeen plafondlamp (220v) met drie spotjes. Ik wil deze lamp kunnen dimmen. Nu is ie echter verbonden met een schakelaar die in een wanddoos zit met een stopcontact.

De vraag is: hoe krijg ik dit als leek het makkelijkst voor elkaar. Wat ik heb bedacht is:
-Een inbouwdimmer (link niet meer werkend) inbouwen (áls dat past) + afstandsbediening kopen
-een dubbelopzetraam kopen en hier een inbouwstopcontact plus inbouwdimmer in maken

Bij idee 2 lijkt me de bedrading wat simpeler - ik zou nl. denken dat die exact hetzelfde blijft, maar idee 1 is voor het gebruiksgemak fijner en is ook cosmetisch mooier.

Maar ik ben een echte leek en kijk nogal op tegen het aanpassen van de bedrading. Zo heb ik begrepen dat er bijv. nu een bruine draad vastzit in de inbouwdoos die ik moet gaan splitsen via een lasdop: één draad naar de inbouwdimmer, één draad naar het stopcontact. Lijkt mij tamelijk ingewikkeld. Dus als jullie tips en suggesties of bemoedigingen ( :) ) hebben, dan hoor ik het graag.

Zie onder ter verduidelijking een plaatje van een vergelijkbare wandcontactdoos (tis dus niet zo'n grote dubbele met een grote aan/uit-knop)

Groet,
egs
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je kan de schakeaar toch gewoon laten zitten en deze altijd aan laten staan.
Dan bij de lamp de dimmodule inbouwen.
 

Egs

  • #3
Dank voor je snelle reactie Ron321,

Het probleem is dat er bij de lamp geen ruimte is. Ik heb geen doos in het plafond zitten; er komen gewoon twee draden uit het plafond. In de bevestigingskap van de lamp zelf is ook beslist geen ruimte voor een dimmer van ca. 13x44x44 mm.

Dus deze eenvoudige optie lijkt helaas af te vallen..

Bedankt voor het meedenken,

Groet,
Egs
 

Lichtpunt

  • #4
Dus betekent dit dat er maar één inbouwdoos tot je beschikking is omdat jouw getoonde plaatje een combi is.
je hebt nu twee opties, de simpelste is
afscheid nemen van je contactdoos en alleen een dimmer plaatsen,
of
overgaan op opbouw, waarbij je met bruikmaking van een dubbele opbouwbak (+/- 15x8x6) toch een inbouwdimmer en een inbouwcontactdoos kunt monteren.
De grotere merken kennen wel deze componenten.
De laatste optie kun je ook volledig inbouwen, maar dan zul je moeten hakken en smeren.
 

Kaajee

  • #5
Of je maakt een soort ombouwtje aan het plafond waar de lamp komt te hangen. Aangezien zo'n module relatief klein is past ie daar gemakkelijk in.
Ik weet de naam voor zo'n ding niet (sierkap?), maar je kent ze wel, soms ook in een trechter vormpje.
 

Egs

  • #6
@Kaajee,

Bedankt voor de tip. Is inderdaad een oplossing. Ik heb het uiteindelijk maar rigoreus aangepakt en het stopcontact 'opgeofferd'. Ik bleek namelijk ook een slechts 3cm diepe inbouwdoos te hebben, dus de draadloze dimmer kon daar niet bij. Alternatief was opzetdoos ervoor met inbouwdimmer + stopcontact maar dat vond ik niet fraai en te veel gedoe. Nu heb ik mijn stekkers via een tafelcontactdoos naar een ander stopcontact laten lopen en de dimmer gewoon ingebouwd. Wat nog niet meeviel omdat de draden die erin zaten te lang waren en ik geen goede striptang had dus ze bij de doos in weg moest moffelen.

Maar de inbouwdimmer, een heuse bouwmarkt-huismerk topper :), werkt prima en als ik de kabels nog een keer inkort dan is alles prima weggewerkt.

Dank voor het meedenken allebei en tot de volgende kluscrisis.

Groet,
egs
 

Egs

  • #7
@ Lichtpunt

Dank voor je overzichtelijke presentatie van de opties. Ik heb uiteindelijk zoals je hierboven kunt lezen gekozen voor je eerste optie, was wel zo makkelijk.

Groet,
egs
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu