Dikte betonvloer

BeeTeeWee

  • #1
We zijn in een oud pand (1890) in Apeldoorn bezig met een flinke verbouwing / restauratie. Er is nauwelijks kruipruimte en geen isolatie.

We willen de houten vloeren en de balken verwijderen, een dun laagje vulzand aanbrengen met daarop folie, EPS (piepschuim) platen van zo'n 8 centimeter dik, daarop een betonvloer, daarop klosjes met een betonijzer wapening met daarop 16mm vloerverwarmingsleiding en die dan in een cementdekvloer opsluiten.

Ik hoor nu iedereen over betondiktes van wel 15 centimeter! Nog afgezien van de kosten lijkt me dat zelf nogal overbodig. Ik kan me dat wel voorstellen als je er nog kruipruimte onder hebt en broodjes op liggers gebruikt, maar als je op een aangetrild zandbed met drukvast EPS beton stort, hoeft dat toch niet zo dik? Een centimeter of 4 a 5 lijkt mij dan al voldoende, dat doe je immers ook op zwaluwstaartplaat. Wat vinden jullie?

En wat doe ik met alle installatiewerk? De afvoeren komen uiteraard nog onder de EPS platen, maar de rest (waterleiding, CV-buizen, alarmbekabeling, eventueel wat elektra) wilde ik eigenlijk allemaal op de betonvloer leggen en dan in de cementdekvloer verstoppen. Kan dat? En waar moet ik daarbij op letten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe moeten wij hier nou antwoord op geven, u geeft zelfs niet eens de lengte- en breedtematen op.

Globaal kan ik u nu al wel zeggen dat uw idee niet op deze manier uitvoerbaar is.

Ik wacht uw reactie af.
 

BeeTeeWee

  • #3
Het gaat om de gehele begane grond, bij elkaar zo'n 100 m².

Dat wordt echter niet 1 aaneensluitende plaat beton, iedere ruimte krijgt wat mij betreft een eigen zwevende betonvloer.

Dit om de originele drempels, neuten en architraven bij de deuren te kunnen behouden. De kleinste ruimte zal zo'n 4 x 2 meter zijn, de grootste zo'n 8 x 5,5 meter.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Haal er een deskundige bij, met name in de grootste oppervlakte zal wapening toegepast moeten worden waar niet zomaar een advies over gegeven kan worden.
Een wapening hoort in het beton en niet tussen beton en deklaag, hooguit kunt u wapening op deze manier gebruiken om de vloerverwarming te bevestigen.

Als u 4 tot 5 cm beton gaat storten vraagt u om problemen, de broodjes waar u het over hebt worden gedragen door de liggers, dit is een totaal andere constructie.
Zwaluwplaten hebben van zichzelf al een bepaalde stabiliteit, dit is niet te vergelijken met EPS platen.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu