Diameter kunststofleiding

Thijss

  • #1
Beste medeklussers,

Wat is de gebruikelijk aansluitdiameter op kranen bij kunststof leidingen. Wilde eigenlijk 20mm (de oranje van uponor) gebruiken maar kom vooral/alleen muurplaten van 16mm tegen (bruin)

Heb nu een hoofdleiding van 25mm die ik wilde aftakken met 20mm naar de kranen.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #2
Bij de betere vakhandel zijn deze gewoon verkrijgbaar.

John
 

Thijss

  • #3
Ben ik van het weekend ook achter gekomen. Alleen zij gaven aan dat voor keuken/bad/douchen meestal 16 mm wordt gebruikt.

Zit niet te wachten op druk problemen. Dacht juist dat 20mm gebruikelijk is, omdat deze een vergelijkbare doorlaat met 15mm koper heeft. Dit klopt dus niet?
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #4
Jawel je redenering klopt 20mm kunststof gemiddelde

wanddikte van 2.2mm 20-4.4=15.6

16 mm kunststof komt overeen met 12mm koper.

Als je de mogelijk hebt 20 naar de douche.

John
 

Thijss

  • #5
Het is toch lastig om aan een 20mm muurplaat koppeling te komen maar het wordt besteld.

Krijg nu voor de douche:
Koud 20mm met 1/2 binnendraad
Warm 16mm met 1/2 binnendraad

Bad en wastafel:
Koud en warm 16mm met 1/2 binnendraad.

Alle warmwaterleidingen worden 16mm, de koud waterleidingen naar bad en douche 20mm met een 16mm aftakking naar de wasbak.

Heb nog de optie om meer aansluitingen met 20mm in de muurplaat aan te sluiten is dit beter of overbodig?
 

Thijss

  • #6
Ter info denk dat de redenering tot nu toe niet klopt. Een kunststof buis heeft minder weerstand daardoor hoef je de binnendiameter niet een op een te vergelijken met koper.

12 mm harde buis heeft als kunststof maat 14 mm
15 mm harde buis heeft als kunststof maat 16 mm
22 mm harde buis heeft als kunststof maat 20 mm
28 mm harde buis heeft als kunststof maat 25 mm
35 mm harde buis heeft als kunststof maat 32 mm

Leek me wel een logisch verhaal dat ook verklaard waarom 16mm aansluitingen voor tapwater gebruikelijk zijn.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #7
Diameters kunsstof tov koper

koperen buis wandruwheid 0,02mm
kunsstof buis wandruwheid 0,01mm

tot zover mee eens, maar hier zit een addertje onder het gras waar de meeste geen weet van hebben of niet bij stil staan jij waarschijnlijk dus ook niet.

Verbindingsmethode koper, knel, pers, soldeer, hardsoldeer. Wat doet de binnendiameter, snelheid en weerstand in deze verbindingen?


Verbindingsmethode kunsstof pers, knel.
Wat doet dit met de binnendiameter, snelheid en weerstand in deze verbindingen?

Denk maar even aan de steunhulzen en doorlaat in deze hulpstukken en merk dat je redenering niet klopt.

Gaat niet alleen om de buizen maar om de gehele installatie!

John
 

Thijss

  • #8
Zo diep ben ik er niet ingedoken maar een koppeling voor kunststof vernauwd inderdaad flink en een vergelijkbare koperen leiding heeft dat niet.

Heb zelf een hoofdleiding van 25mm flex grootverbruikers 20mm met 16mm aansluiting. Rest 16mm. Waterdruk is prima.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #9
Dat bedoel ik jou hoofdleiding is ook al een maat groter dan de 22 koper welke normaliter in een normale woning gebruikt word.

john
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #10
De loodgieter schreef:
Jawel je redenering klopt 20mm kunststof gemiddelde

wanddikte van 2.2mm 20-4.4=15.6

16 mm kunststof komt overeen met 12mm koper.

Als je de mogelijk hebt 20 naar de douche.

John
Dit klopt volgens mij niet. Als je 15,6 mm aan interne diameter overhoudt dan is dat veel meer dan de interne diameter van een 15 mm koperen buis (1 mm wanddikte), namelijk 15 - 2 = 13 mm.

Overigens weet ik niet waar je een wanddikte van 2,2 mm vandaan haalt. De meeste meerlagen/MLC/kunststof-buizen hebben 2,0 mm dikke wanden, inclusief aluminium kern (behalve o.a. Rehau Rautitan, die is 16x2,2). De aluminium kern is meestal tussen de 0,2 en 0,4 mm dik.

De interne diameter van een 16 mm kunststof buis is dus 16 - 4 = 12 mm. Dat is dus maar 1 mm minder dan de 13 mm van een koperen buis. Daar staat tegenover dat de weerstand van een kunststof buis lager is dan bij koper.

Als je naar het hele systeem kijkt is de doorlaat inderdaad een stuk kleiner bij de meeste koppelingssystemen bij kunststof/MLC. Echter, dat gaat alleen maar om de koppeling en is dus een zeer korte vernauwing relatief ten opzichte van de hele buis. Voor vergelijkbaarheid wat doorlaat betreft is m.i. 16 mm meerlagenbuis daarom veel gelijkwaardiger aan 15 mm koper (en dus ook staalverzinkte CV-buis).
 

Lange Herman

  • #11
Ook niet te vergeten stroomsnelheid.
Om dezelfde hoeveelheid water te verplaatsen door een leiding met een kleinere diameter moet je stroomsnelheid omhoog. Nu zal dat bij een waterleiding niet meteen het aller grootste probleem zijn, temeer daar kunststofbuis minder lawaai maakt. Maar het kan wel degelijk voor problemen zorgen.
 

Marcn88

  • #12
En bij verhogen van de stroomsnelheid neemt de weerstand kwadratisch toe
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Vragen in/over oude topics stellen doe je maar als het te pas komt in vragen, omdat je het na ruim 6 jaar ergens niet mee eens bent.
Slotje erop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu