Deuren opnieuw verven

PieterN

  • #1
Ik heb een aantal blauwe binnendeuren met raampjes de ik opnieuw wil verven (plus de kozijnen). De deuren zijn ondertussen al geschuurd. Ik heb ammoniak en enkele bussen acrylverf meegekregen van de verfwinkel. Enkele vragen:

1) Moet ik de deuren nog ontvetten met een ammoniakoplossing?
2) Hoe moet het ammoniak verdund worden (op de fles staat 5%)?
3) Moeten de deuren vervolgens nog met water opnieuw afgeveegd worden?
4) Er zit wat blauwe verf op de randen van het glaswerk, wat ik met een plamuurmes wel wat bij kan werken. Is het een goed idee om het glas af te plakken zodat er een rand van 1 mm glas meegeverf wordt?
5) Wat kan ik het beste doen met de scharnieren (die door de vorige bewoner wan een laag blauwe verf zijn voorzien). Vervangen is geen optie vanwege de dikke verflaag op de schroeven en de kans op geschadigingen van deuren en kozijnen.

Mijn dank.
 

Fiesiekus

  • #2
Ontvetten is zeer noodzakelijk; dat had je eigenlijk voor het schuren al moeten doen. Na ammoniakken, nog goed afvegen met warm schoonwater; wees niet zuinig met doeken en water.

Afplakken werkt 't beste, na lakken gelijk wegtrekken.

Scharnieren: als je ze niet weg kunt/wilt halen heb je 2 opties: overschilderen of de verf verwijderen en ze nooit meer schilderen
 

PieterN

  • #3
Hoe moet ammoniak verdund worden?
 

Fiesiekus

  • #4
1:5
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Voortaan een biologische reiniger nemen. Er is een verfreiniger die veel beter ontvet dan ammoniak, de handen en het millieu spaart en prettig ruikt.

Maar u bent met ammoniak aan de gang geweest. Afnemen met schoon water is dan een vereiste, want niet alle bestanddelen van de ammoniak verdampen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu