Deuren en kozijnen schilderen - grondverf nodig?

Nienja

  • #1
Hoi,

Ik ga de deuren en kozijnen schilderen in mijn nieuwe huis. Ze zitten prima in de verf, maar zijn knalblauw en dat is niet mijn kleur... :mrgreen: Ik wil ze wit hebben. Is het nodig om ze eerst in de grond te zetten? Of kan ik ze ook gewoon goed schuren en dan ontvetten en schilderen. Ik las overigens ergens anders op dit forum dat die volgorde andersom moet; eerst ontvetten, dan schuren en dat verfen - wie weet hier meer over te vertellen?

Dank! :D
 

H@ns

  • #2
Ontvetten
Schuren
Afstoffen
Afnemen met vochtige doek
Laten drogen
Schilderen

Als de verflaag die er op zit goed is hoef je niet te gronden.
Kijk wel even of alle deuren nog voldoende ruimte hebben om te sluiten, er komt namelijk weer een laag bij.
 

EdP

  • #3
De volgorde is ALTIJD eerst ontvetten en dan pas schuren, daarna mag je nog een keer ontvetten. Het is niet per sé nodig te gronden, maar wit over blauw zal zeker niet in één keer dekkend zijn, dus als je wel eerst grondverf aanbrengt heb je een goedkope laag die helpt de dekking te verhogen. Je kunt het ook niet doen en meerdere keren aflakken.

Edit: H@ns typt vlugger dus. :wink:
 

Nienja

  • #4
Dank jullie wel, heren! Goed idee trouwens om vanuit kostenbesparing wel te gronden i.p.v. 2 lagen dure verf te gebruiken! :D
 

Rich72

  • #5
Altijd overgronden, zeker gezien het feit dat je van blauw naar wit gaat.
Schuren veroorzaakt bijna altijd kale kanten (of je moet p120 gebruiken) en goed weten wat je doet. Daarnaast vraagt prof. verf om een goed verf systeem dit maakt hem sterker, goede kanten dekking en mooie matte of hoogglans.

Denk binnen eens aan een 1 pot systeem (vraag in jouw vakwinkel) deze zijn vochtregulerend en van goede kwaliteit.

Moet je uitrepareren (gaten / scheuren) gebruik geen snelle producten (snel =slecht) maar vraag naar (merk verwijderd), 2 potjes A en B door vermengen van gelijke krijg je een bruine massa, duur 40€ maar super sterk en kan krimp opvangen. Na 24 uur werkbaar.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #6
Euh... een goede grondlaag met hechtende, isolerende en uitvullende eigenschappen is soms duurder dan een aflak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu