Deuren aflakken

Mossou

  • #1
Ik heb mijn deuren gegrondverft en weer lichtjes opgeschuurd wil nu gaan aflakken met een acrilverf moet ik die gaan verdunnen of kan ik die er die zo oprollen?
 

Fiesiekus

  • #2
Kan me niet herinneren acrylverf, verdund te hebben. Maar wat staat er op de verfbus?.
 

Mossou

  • #3
Op het verfblik staat dat je het kan verdunnen met 6%
 

Fiesiekus

  • #4
Dan kan het, maar moet het niet noodzakelijkerwijs.
 

Mossou

  • #5
Bedankt voor het antwoord nu kan ik vooruit
 

EGeen

  • #6
Nooit verdunnen, enkel als dit noodzakelijk is. Een verfproduct is altijd zo goed mogelijk afgestemd op alle aspecten die een verflaag moet hebben, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid hardheid en kleur. Wanneer er zelf iets aan word gedaan door bijvoorbeeld te verdunnen verstoor je de verfbalans. Sowieso als laatste laag nooit verdunnen.

ps. grondverf ook een acryl hoop ik?
 

Mossou

  • #7
Is niet op acrylbasis
 

EGeen

  • #8
Het beste is om hetzelfde systeem aan te houden voor de verschillde verfsoorten. Dus als er acyl als aflak wordt gebruikt ook acryl grondverf nemen. Wanneer dit neit word gedaan kunnen er problemen ontstaan met de hechting door o.a. spanningsverschillen. Nu is het een terpentine grondverf en wordt erover heen geverfd met watergedragen verf. Hierin voorzie ik niet snel problemen, maar ze kunnen ontstaan! Beter is het om nu gewoon af te lakken met alkydverf aangezien de grondverf ook alkyd is. Wanneer u hiervoor niet kiest, schuur de boel dan weer goed op en houd een stuk of wat dagen ertussen voor droging. Op deze manier vervluchtigen de stoffen wat meer.
 

Red

  • #9
Ik ben van de week nog met een alkyd hoogglansverf bezig geweest (AZ) maar die moet je toch echt verdunnen, anders is er met een dikkere kwast geen doorkomen aan, veel te stroef.

Als je de keus hebt zou ik met alkyd verder gaan.
 

EGeen

  • #10
AZ is opzich een product die zich goed laat schilderen zonder te verdunnen. Het kan zijn door het koude weer dat de verf wat dikker is. Verder heeft natuurlijk iedereen zijn eigen smaak kwa verf etc. maar het beste voor de verflaag is om er verder niets mee te doen. Wanneer er verdund word is dat geen probleem, mits het niet boven de 5% verdunning.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu