Deuk in bamboehout repareren

Roytafeltjes

  • #1


Hoi beste mensen,

Ik ben opzoek naar advies om deze deuken te repareren. Ze zitten in bamboehouten tafelblad van IKEA. Het tafelblad is wel op een of andere manier gelakt, maar zou niet weten watvoor soort lak het is. Hoe zou ik het beste kunnen proberen dit netjes te repareren? Is stomen een goed idee? Of kan ik beter iets met houtvuller kunnen proberen?

Al het advies is welkom. Ben nogal een onervaren klusser namelijk :oops:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Een oud trucje om deukjes in hout te verwijderen of te verminderen is (inderdaad) stomen met een strijkbout. Dat werkt uitstekend bij bijv. gefineerd spaanplaat. Of het ook werkt bij bamboehout weet ik niet, maar je zou het aan de onderkant van de tafel eerst kunnen kunnen proberen door daar bewust een klein deukje te maken.

Werkwijze: een (ongekleurde) katoenen doek kletsnat maken, het ergste vocht uitknijpen en dan op de te behandelen plek leggen. Met de punt van een een strijkbout (heetste stand) proberen alleen de gedeukte plekken (of directe omgeving) te raken en erop houden tot het stomen bijna over is. Als het werkt zwelt het hout door de stoom op en worden de deukjes beduidend minder.

Je moet het echter beslist op een minder zichtbare plek proberen, want de kans bestaat dat de lak er dof van wordt. In dat geval zou je de plek met een blanke polyurethaanlak (op waterbasis) kunnen lakken. Verschil blijf je dan echter altijd houden.

De strijkbout niet op stoomstand gebruiken, dat geeft een veel te grote stoomplek. De stoom moet echt zoveel mogelijk alleen op de gedeukte plekken komen. Oefen eventueel eerst even op een oud stuk hout.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Je kan het eerst proberen door wat water erop te doen. Heb ik bij vurenhout goede ervaring mee. Misschien eerst wat warm maken. Als dat niet lukt met de uitgebreide tip hierboven :)
 

Roytafeltjes

  • #4
Thanks voor de tips!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Laat je even weten of het lukt en zoja hoe? :wink:
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
Gerelateerde onderwerpen
Stoot-deukjes in werkblad repareren?

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu