Design radiator blijft koud

A

Anonymous

Gast
  • #1
Ik heb een design radiator (ladder model) opgehangen.
Aan en afvoer aan de onderkant. Aanvoer op de warmwater aanvoer kant.
Toch blijft de radiator ijskoud. Aanvoer buis is heet. Afvoerbuis blijft koud.
Kan het zijn dat de radiator verkeerd hangt?
Hoe kan ik zien of de aanvoer aan de retour zit of zelfs dat de radiator ondersteboven hangt. (Hij is volledig symetrisch).

Alvast bedankt voor de reacties.
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Volgens mij moet de toevoerbuis helemaal de radiator in. Dus bijna tot boven. hierdoor gaat het water rond stromen.
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Peter,aanvoer en retour zitten goed,(sorry wajang)denk dat het probleem in de radiator zit,ontluchten uiteraard gedaan,zou anders de radiator loskoppelen,en kijken of er nix blokkeerd(heb weleens plastic dopjes in de aansluitingen en verf is ook geen onbekende )check ook eens of je hem goed heb opgehangen,kan ook wel eens een schotje ingelast zitten!

gr.Ben
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Ik heb dat wel eens op de TV gezien bij een klusprogramma, dat ze die toevoerpijp er helemaal inschoven.
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
Peter na alle reply op je vraag kan ik alleen zeggen: Ben heeft gelijk. Warm water stijgt omhoog (natuurkunde) en je hebt dus geen stand pijp nodig zoals wajang verteld. Dit is alleen nodig bij boven aansluiting van je radiator maar zelfs dan worden er nog een aantal buizen boven in warm. Jij verteld in je verhaal dat er niets warm wordt van de radiator. Misschien hele rare vraag maar zit er een retour afsluiter gemonteerd en staat deze open? Nog geen resultaat en net als Ben verteld geen dopjes die wat blokkeren? Draai de aanvoer en retour eens om. Heb ooit eens 1 gemonteerd waar een fabrieks fout in zat en na omdraaien retour en aanvoer deed hij het wel.

Gr Mart
 
A

Anonymous

Gast
  • #6
Hallo Peter.

Als beide aansluitingen beneden ziteen (één links en een rechts dus) dan maakt het echt niet uit of je de retour en aanvoer verwisselt Ik denk, net als Ben, dat je de boel gemonteerd heb MET afsluitdopje in de aanvoer of afvoer of beide.. Wel vreemd want hoe heb je dan je aansluitnippels er in gekregen.??
 
A

Anonymous

Gast
  • #7
Omdraaien kan helpen, net als Ben verteld soms zit er een schotje in 1 van de verticale pijpen en die was bij die radiator die ik toen had verkeerd in gelast.
 
A

Anonymous

Gast
  • #8
Dus als ik het goed begrijpt, dan moet de pijp lang zijn bij een boven invoer en niet bij een onder invoer?
 
A

Anonymous

Gast
  • #9
Het is bij een designradiator van erg groot belang dat deze correct is aangesloten. Ongeacht of deze van onder of van boven is aangesloten moet er bij zo'n standaard laddermodel altijd een zogenaamde stijgbuis worden gemonteerd. (deze kan ook zelf worden gemaakt van een stuk 5/8"pvs buis). Wanneer de radiator van boven is aangesloten moet de stijgbuis in de retour worden gemonteerd. Is de radiator van onder aangesloten dan moet deze worden gemonteerd in de aanvoer. Het kan ook nog zijn dat deze buis wel aanwezig is in de radiator, en dat deze niet is opgemerkt, waardoor hij nu eerder dient als obstakel, dan voor geleiding. De truuk is eigenlijk dat het warme water zijn intrede doet aan de bovenzijde van de radiator, en geforceerd zijn uittrede doet via de onderzijde, vandaar ook de stijgbuis.

Met vriendelijke groet Rob,

installatuer.
 
A

Anonymous

Gast
  • #10
Er moet altijd een stromingsbuis geplaatst worden bij een ladder omdat anders het water de weg van de minste weestand kiest en de stroming niet de gewenste weg volgt. (Ja er is natuurlijke circulatie maar niet voldoende voor ideale afgifte). Wat is mis in de verhalen is de kraan en evt voetventiel. Wat voor kraan (gewoon of thermostaat) en zit er een voetventiel en zoja is die open geregeld?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu